2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Personeelsbeleid/7 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2HM09 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
38 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Verstraete Ludo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In organisaties zijn mensen altijd belangrijk!
Zelfs in zeer geautomatiseerde bedrijven is de dagelijkse tussenkomst van mensen van essentieel belang om de vereiste resultaten, hoeveelheden, kwaliteit,... en verniewingen te bereiken.
Zeker in de Horeca sector maakt uw personeelsbeleid HET verschil.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
- HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
- HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
- HM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij heeft vaardigheden m.b.t. het coachen, het stimuleren, het coördineren, het controleren, het innoveren, het organiseren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
- HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
- HM214 Hij heeft oog voor zowel interne als externe veranderingen en anticipeert hierop, hij stelt zich soepel op.
- HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
- HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
- HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
- HM323 Hij beheerst een aantal technieken binnen het HRM: werving, selectie, beoordeling, coaching,.. Hij kan het bestaande personeelsbeleid analyseren en eventuele verbeteringen suggereren rekeninghoudend met recente inzichten in het HRM. Hij is competent in het analyseren van bestaande organisatievorm, kan verbeteringen aanbrengen rekeninghoudend met nieuwe organisatietheorieën.
- HM327 Hij is competent in het herkennen en analyseren van een aantal strategische vraagstukken, hij kan keuzes maken die de toekomstige strategische richting van de afdeling/ de onderneming bepalen.
- HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student ziet het belang in van een goed Personeelsbeleid voor het functioneren van zowel medewerkers en organisatie
- De student heeft inzicht in het omgaan, organiseren, leiden,…van medewerkers in een organisatie zowel vanuit de positie van medewerker, lijnmanager als deze van HR-manager.
- De student heeft inzicht in de voornaamste deelaspecten van het personeelsbeleid en in hun onderlinge samenhang.
- De student ontwikkelt een kritische kijk op de verschillende visies, theorieën en modellen van het HRM
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- Algemeen inzicht in het functioneren van een organisatie en aanvoelen van de basisverwachtingen van mensen in hun functioneren als werknemer.
- De student kan zelsfandig informatie verwerven en verwerken om problemen op te lossen.
- de student beschikt over de cognitieve vaardigheden om conclusies te trekken uit ogenschijnlijk niet samenhangende gegevens.
- Communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden.
|
LEERINHOUDEN
|
- Evolutie van het personeelsbeleid tot het huidige HRM: Eerste generatie organisatie: Productiviteit; Tweede generatie organisaties: Markt; Derde generatie organisaties: Bits
- De toegevoegde waarde van HRM
- Personeelsconcept + Personeelsplanning
- Competentiemanagement: Wat is competentiemanagement? Enkele definities; Waarom competentiemanagement? Waar zit de meerwaarde? Meten van competenties; Ontwikkelen van competenties; Belonen van competenties
- Veranderingsmanagement: De mens als scharnierstuk van een veranderingsproces; Veranderingsprocessen in groepen of organisaties
- Werving: Rekrutering; Werving: Aanwerving; Onthaal en introductie
- Coachen en Functioneringsgesprek
- Situationeel leidinggeven
- Omgaan met werknemersvertegenwoordiging / vakbonden
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Personeelsbeleid
- Teksten
- Oefeningen (geen leerstof)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
29
|
lesuren
|
23,62
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
03,26
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
01,63
|
studietijd buiten contacturen:
|
84.8
|
klokuren
|
69,06
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges met vraag en leergesprekken waarbij de inbreng van de student ten zeerste aangemoedigd wordt. Het nemen van nota voor een persoonlijke verwerking van de curus is essentieel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Mondeling examen van 15min met schriftelijke voorbereidingstijd.
Evaluatie gericht op inzicht in de belangrijke thema's en hun onderlinge samenhang. De student dient aan te tonen, door middel van voorbeelden of eigen taal de materie te beheersen en te kunnen toepassen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling examen met uitgebreide schriftelijke voorbereidingstijd zodat, indien de voorbereiding voldoende is, het mondeling deel beperkt kan worden .
Evaluatie gericht op inzicht in de belangrijke thema's en hun onderlinge samenhang. De student dient aan te tonen, door middel van voorbeelden of eigen taal de materie te beheersen en te kunnen toepassen.
|
|
| |
|