| 
             
                
  
      
	        
			          2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Management vaardigheden/7 | 
					  | 
					  
	         
       | 
	   
	  |    | 
	      
             
                
					
						| O.O. heeft componenten: | 
						Neen | 
					 
					
						| Afstudeerrichting: | 
						-:- | 
					 
					
						| Code: | 
						2HM12 | 
					 
					
						| Academiejaar: | 
						2007-2008 | 
					 
					
						| Type: | 
kern | 
					 
					
						| Niveau: | 
uitdiepend | 
					 
					
						| Programmajaar: | 
						2 | 
					 
					
						| Periode binnen het modeltraject: | 
						M:7 | 
					 
					
						| Aantal studiepunten: | 
						3 | 
					 
					
						| Wegingscoëfficient: | 
						3 | 
					 
					
						| Totaal aantal contacturen: | 
						30 | 
					 
| Totaal studietijd: | 
78 | 
 
					
						| Deeltijds programma: | 
						 | 
					 
					
						| Examencontract: | 
						mogelijk | 
					 
					
						| Deliberatie: | 
						mogelijk | 
					 
					
						| Vrijstelling of overdracht: | 
						mogelijk | 
					 
					
						| Onderwijstaal: | 
						Nederlands | 
					 
					
						| Lector(en): | 
						Van Tricht Luc
  | 
					 
					
				  
 
            
                
                 
			
				
                        
    
        | 
             
                
                    
                
                 
                  
         | 
     
    
					| 
            KORTE OMSCHRIJVING 
         | 
				 
				
    
					| 
            
         | 
				 
				
    
        
            
                 
                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN 
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
            van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
         | 
     
    
        | 
             
                Algemene competenties 
         | 
     
    
        
            - HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  - HM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij heeft vaardigheden m.b.t. het coachen, het stimuleren, het coördineren, het controleren, het innoveren, het organiseren.
   
         | 
     
    
        | 
            Algemene beroepsgerichte competenties
         | 
     
    
        
            - HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
   
         | 
     
    
        | 
            Beroepsspecifieke competenties
         | 
     
    
        | 
            
         | 
     
    
        
            
                 
                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
         | 
     
    
        
            
				- De student ontwikkelt sociale vaardigheden en leiderschapscompetenties. 
 
				- De student  leert reflecteren. 
 
				- De student heeft inzicht in de 8 managersrollen uit het concurrerend waardemodel, nl: de mentorrol, de stimulatorrol, de coördinatorrol, de bestuurdersrol, de producentenrol, de bemiddelaarsrol, de innovatorrol. 
 
				- Hij heeft kennis en inzicht in de belangrijkste vaardigheden bij elke rol. 
 
				- Hij kan de eigen competenties voor elk van de 8 rollen juist inschatten en deze ook verder ontwikkelen. 
 
				- Hij kan deze competenties zelfbewust en kritisch toepassen. 
 
		 
         | 
     
    
        | 
         | 
     
    
					
             
            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
         | 
				 
				
    
					
            geen 
         | 
				 
				
    
					| 
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
         | 
				 
				
    
					
            geen 
         | 
				 
				
    
					| 
            Andere begincompetenties
         | 
				 
				
    
					
            geen 
         | 
				 
				
    
					| 
            LEERINHOUDEN
         | 
				 
				
    
					
            
				- Evolutie van managementmodellen 
 
				- De mentorrol 
 
				- De stimulatorrol 
 
				- De controleursrol 
 
				- De coördinatorrol 
 
				- De bestuurdersrol 
 
				- De producentenrol 
 
				- De bemiddelaarsrol 
 
				- De innovatorrol 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
            STUDIEMATERIAAL
         | 
				 
				
    
					
            Handboek Managementvaardigheden, 3° editie  -   Quinn, Fearman, Thompson, McGrath  -   Academic Service 
         | 
				 
				
    
					| 
            WERKVORMEN
         | 
				 
				
    
					
            
                
                    | 
                        Soort werkvorm
                     | 
                    
                        uren
                     | 
                    
                         
                     | 
                    
                         
                            % 
                     | 
                 
                
                    | 
                        hoor- en werkcolleges:
                     | 
                    
                         
                            20 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              21,37 
                     | 
                 
                
                    | 
                        practicum en oefeningen:
                     | 
                    
                         
                            8 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              08,55 
                     | 
                 
                
                    | 
                         
                            vormen van groepsleren: 
                     | 
                    
                         
                            0 
                     | 
                    
                         lesuren
                     | 
                    
                         
                              00,00 
                     | 
                 
                
                    | 
                        studietijd buiten contacturen:
                     | 
                    
                         
                            63.6 
                     | 
                    
                         klokuren
                     | 
                    
                         
                              67,95 
                     | 
                 
             
            Verdere toelichting:
             
            
				- hoor- en werkcollege 
 
				- onderwijsleergesprek 
 
				- zelfstudie 
 
				- reflexie 
 
				- cases 
 
				- rollenspel 
 
		  
         | 
				 
				
    
					| 
             
                EVALUATIE 
         | 
					
         | 
				 
				
    
					| 
            Eerste examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            
				- 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek) 
 
				- 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt. 
 
		  
         | 
				 
				
    
					
            tijd voor examinering 
            
         | 
					
            
         | 
				 
				
    
					| 
            Tweede examenperiode
         | 
				 
				
    
					
            
				- 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek) 
 
				- 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt. 
 
		 
         | 
				 
				
 
 
      
  | 
			 
		 
		
            
            
                  |    |     
         |