2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Management vaardigheden/7 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2HM12 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Tricht Luc
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
- HM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij heeft vaardigheden m.b.t. het coachen, het stimuleren, het coördineren, het controleren, het innoveren, het organiseren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student ontwikkelt sociale vaardigheden en leiderschapscompetenties.
- De student leert reflecteren.
- De student heeft inzicht in de 8 managersrollen uit het concurrerend waardemodel, nl: de mentorrol, de stimulatorrol, de coördinatorrol, de bestuurdersrol, de producentenrol, de bemiddelaarsrol, de innovatorrol.
- Hij heeft kennis en inzicht in de belangrijkste vaardigheden bij elke rol.
- Hij kan de eigen competenties voor elk van de 8 rollen juist inschatten en deze ook verder ontwikkelen.
- Hij kan deze competenties zelfbewust en kritisch toepassen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Evolutie van managementmodellen
- De mentorrol
- De stimulatorrol
- De controleursrol
- De coördinatorrol
- De bestuurdersrol
- De producentenrol
- De bemiddelaarsrol
- De innovatorrol
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek Managementvaardigheden, 3° editie - Quinn, Fearman, Thompson, McGrath - Academic Service
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
21,37
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
08,55
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
67,95
|
Verdere toelichting:
- hoor- en werkcollege
- onderwijsleergesprek
- zelfstudie
- reflexie
- cases
- rollenspel
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek)
- 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek)
- 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt.
|
|
| |
|