ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Management vaardigheden/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2HM12
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Tricht Luc


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij heeft vaardigheden m.b.t. het coachen, het stimuleren, het coördineren, het controleren, het innoveren, het organiseren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student ontwikkelt sociale vaardigheden en leiderschapscompetenties.
    • De student  leert reflecteren.
    • De student heeft inzicht in de 8 managersrollen uit het concurrerend waardemodel, nl: de mentorrol, de stimulatorrol, de coördinatorrol, de bestuurdersrol, de producentenrol, de bemiddelaarsrol, de innovatorrol.
    • Hij heeft kennis en inzicht in de belangrijkste vaardigheden bij elke rol.
    • Hij kan de eigen competenties voor elk van de 8 rollen juist inschatten en deze ook verder ontwikkelen.
    • Hij kan deze competenties zelfbewust en kritisch toepassen.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN
    • Evolutie van managementmodellen
    • De mentorrol
    • De stimulatorrol
    • De controleursrol
    • De coördinatorrol
    • De bestuurdersrol
    • De producentenrol
    • De bemiddelaarsrol
    • De innovatorrol

    STUDIEMATERIAAL
    Handboek Managementvaardigheden, 3° editie  -   Quinn, Fearman, Thompson, McGrath  -   Academic Service
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    20

     lesuren

      21,37

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      08,55

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    63.6

     klokuren

      67,95

    Verdere toelichting:
    • hoor- en werkcollege
    • onderwijsleergesprek
    • zelfstudie
    • reflexie
    • cases
    • rollenspel

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek)
    • 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,14

    Tweede examenperiode
    • 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek)
    • 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt.