ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Talen: Frans, Engels, Duits
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30135
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:9
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 69
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Broos Jeanine
Desmet Philippe
Lippens An


 

KORTE OMSCHRIJVING
Tijdens de lessen oefenen we de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega?s, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
  • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.?) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

 Specifieke doelstellingen voor de drie talen:

  • De student kan effectief communiceren met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties.
  • De student beheerst de regels van de basisgrammatica en kan die toepassen, zowel schriftelijk als mondeling.
  • De student kan relevante woordenschat gebruiken in de juiste (hotel)context.
  • De student kan teksten vlot lezen, analyseren en de inhoud in eigen woorden weergeven.
  • De student kan woorden en zinnen uit de geziene teksten vertalen naar het Nederlands.
  • De student kan brieven en e-mails schrijven (o.a. sollicitatiebrief en C.V.)
  • De student kan de inhoud van een luistertekst of video in eigen woorden weergeven.
  • De student kan de uitspraakregels toepassen. 
  • De student kan informatie geven over de stageplaats en de inhoud van de functie.
  • De student kan onderhandelen met klanten, medewerkers, etc.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben en de credits voor de talen in het 1e en 2de jaar HM behaald hebben.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben.


Andere begincompetenties
  • De student beschikt over een grondige kennis van de basisgrammatica.
  • De student beschikt over een woordenschat op het niveau 'gevorderd', zowel wat algemene als beroepsgeoriënteerde (horeca) woordenschat betreft.
  • De student kan zinnen ontleden.
  • De student beschikt over de ict-basisvaardigheden (word-documenten lezen en schrijven, powerpoint-presentatie maken).
  • De student kan teksten analyseren.
  • De student kan een vertalend/verklarend woordenboek gebruiken.

LEERINHOUDEN

 De volgende onderwerpen komen in één of meerdere talen ter sprake: solliciteren, onderhandelen, personeelsbeleid, jobadvertenties interpreteren, klantentevredenheid, ...

Voor meer gedetailleerde informatie, zie de inhoudstabel van de cursus van elke taal afzonderlijk.


STUDIEMATERIAAL

Frans: Cursus ( J.Broos). Grammaticaal materiaal van de vorige opleidingsjaren , met nadruk op de vervoegingstabellen en voorzetseloverzichten.

Engels: Cursus (P. Desmet)

Duits: Cursus (A. Lippens)


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

42

 lesuren

  26,92

practicum en oefeningen:

21

 lesuren

  13,46

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

87

 klokuren

  55,77

Verdere toelichting:

De lessen worden in een eerste fase ex cathedra gegeven met gelegenheid tot instuderen via klassicaal begeleide oefeningen zoals vertaling van in de teksten voorkomende zinnen . de student kan elke klassicaal gelezen tekst in résumévorm presenteren( in het Frans) , houdt daarbij rekening met de voornaamste boodschap hiervan en kan  van het blad vertalen . 

in een tweede fase bereiden de studenten per twee of drie een probleemsituatie voor ( na opgave van het onderwerp) en stellen een gedetailleerde oplossing voor die ten aanhore van de hele klas gebracht wordt.Uit stageverslagen is gebleken dat de voornaamste competentie van de toekomstige hotelmanager bestaat in het correct negocieren in alle professionele situaties. Hierbij zal de student rekening houden met de culturele verschillen die er bestaan tussen zijn eigen milieu en die van zijn werkgever,collega of gast.


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Frans: 

  • schriftelijk : op 10 punten waarin de gelezen teksten als uitgangspunt dienen om de schrijfvaardigheid en de woordkennis te testen 
  • mondeling : op 10 punten om de attitude , de juiste uitspraak  en woordgebruik te evalueren.Inhoudelijk wordt gepeild naar de competentie om probleemsituaties op te lossen.

Engels:

  • schriftelijk: op 10 punten
  • mondeling: op 10 punten: sollicitatiegesprek i.v.m. de stageplaats

Duits:

  • schriftelijk: 10 punten
  • mondeling: 6 punten
  • permanente evaluatie: 4 punten

tijd voor examinering
uren
6

%
 
 03,85

Tweede examenperiode

Frans: een schriftelijk  examen op 20 punten

Engels: idem als in eerste zittijd

Duits: schriftelijk: 10 punten / mondeling: 10 punten