|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De studenten leren de basisprincipes van het dubbel boekhouden. Daardoor krijgen ze de specifieke redeneringsmethode onder de knie en leren ze methodisch en nauwkeurig te werk gaan.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Systematisch en gestructureerd leren werken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Eindtermen secundair onderwijs op gebied van rekenkunde.
|
LEERINHOUDEN
|
- Het systeem van het dubbel boekhouden
- Basis handelsdocumenten
- BTW
- De balans en de balansrekeningen
- De resultatenrekeningen
- Journaal en grootboek
- Van begin- tot eindbalans
- Elementen van wetgeving
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek: Algemeen boekhouden (Van Liederkerke, Walravens), uitgeverij De Boeck, 2007
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
15,05
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
15,05
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
62
|
klokuren
|
66,67
|
Verdere toelichting:
- Werkcolleges
- Practicum en oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Een schriftelijk examen op 20 punten met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Een schriftelijk examen op 20 punten met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen.
|