1 Office Management - 1OF - Onderdelen - Toepassingen ICT/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1OF02 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
153 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Mostien Cliff Soudyn Mireille
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De module Toepassingen ICT1 is gericht op het aanleren van een aantal ICT-basisvaardigheden die je onder de knie moet hebben wil je communicatief en organisatorisch sterk staan. Je krijgt noodzakelijke begrippen mee, je leert op een efficiënte manier informatie te verwerken en op te zoeken op het Internet. Multimedia en Compatibiliteit bieden toepassingen waarmee je gegevens kunt uitwisselen en je ontdekt hoe je met Windows en Outlook en Mindmapping je werk kunt organiseren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF316 Informatie verzamelen: Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties, leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken in Excel.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de recentste administratieve softwarepakketten die courant gebruikt worden in de praktijk aanwenden.
- De student kan elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in de dagdagelijkse beroepspraktijk hanteren.
- De student kan basisbegrippen en -vaardigheden aanwenden om een computer in een Windowsomgeving efficiënt te beheren.
- De student kan gegevens zoeken, verwerken en uitwisselen door gebruik te maken van hard- en software.
- De student maakt en beheert documenten volgens de geldende normen (BIN- en APA-normering).
- De student past aangeleerde technieken toe in oefeningen die hij zelfstandig oplost.
- De student bekijkt de eigen oplossingen met de nodige kritische zin, vergelijkt op juistheid met de aangereikte oplossing en brengt daar waar nodig verbeteringen aan.
- De student kan dermate vot werken met de aangeleerde toepassingssoftware dat opdrachten binnen een beperkt tijdsbestek tot een goed einde gebracht kunnen worden.
- De student zoekt op een efficiënte manier informatie op het Internet, bekijkt de gevonden gegevens kritisch en kan data op een geheugenzuinige manier uitwisselen tussen andere softwarepakketten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Het ABC van de computer moet gekend zijn: werken met muis en toetsenbord, bestanden aanmaken, bewaren en openen.
|
LEERINHOUDEN
|
- Werken met Blackboard, op de E-campus en de ISI-omgeving en met het Intranet.
- Basiscomponenten van een computersysteem kennen.
- Werken in een MS Windowsomgeving (Mijn Documenten, bureaublad, vensters, pictogrammen, menu's, pakketten en verschillende bestandstypes).
- Via Windows Verkenner elementaire taken uitvoeren (kopiëren, verplaatsen, wissen, herbenoemen van bestanden en mappen).
- Gegevens, objecten en figuren van het Internet of een ander medium optimaal uitwisselen tussen verschillende pakketten binnen een Windowsomgeving en in een Officetoepassing integreren.
- Bestanden en mappen comprimeren en deze uitwisselen tussen verschillende computers via gecomprimeerde mappen.
- Basisprincipes van datacommunicatie, lokale en wereldwijde netwerken.
- Gericht opzoeken van informatie op het Internet met de browser Internet Explorer.
- Het opstellen van correspondentie en e-mail volgens de BIN-normen.
- Het respecteren van de APA-normen volgens het pakket CAVIA in zelfstudie.
- Mindmaps aanmaken en bewerken met het pakket Mindmanager en uitwisselen tussen andere Officeoepassingen.
- Werken met e-mails en contactpersonen, afspraken maken, taken en agenda beheren, bestanden uitwisselen en adressen bijhouden via MS Outlook.
- Zie SW op BB voor aanvullende informatie over dit opleidingsonderdeel.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- USB memory stick
- Syllabus ICT, Basisvaardigheden (Module 1) - C91311104 - Universitas
- BIN-normen (efficiënte communicatie) - VVLSP - Uitgeverij: LICAP
- Cavia is een pakket voor zelfstudie. Plantijnhogeschool verwacht dat voor eindwerken, project, stagewerken en taken de APA-normen worden gerespecteerd. Verplichte literatuur op http://portaal.plantijn.edu/cavia/index.htm
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
19
|
lesuren
|
20,60
|
practicum en oefeningen:
|
9
|
lesuren
|
09,76
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63
|
klokuren
|
68,29
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges met uiteenzettingen en uitgewerkte voorbeelden, gevolgd door practicum en oefeningen.
- Zelfstandig verwerken van oefeningen.
- Zelfevaluatie van opgeloste oefeningen aan de hand van computergestuurde testen.
- De student krijgt op BB een studiewijzer (SW) ter beschikking als steun in het leerproces, met aanvullende informatie over het opleidingsonderdeel zoals de werkvormen, de opdrachten en de leerinhouden.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Multiple Choice examentest: 3 punten.
- Taak: 5 punten.
- Digitaal en/of schriftelijk examen van 75 minuten op 12 punten.
- Indien goedgekeurd aan de hand van het examenreglement: digitaal en/of schriftelijk inhaalexamen van 75 minuten op 12 punten.
- Voor de Multiple Choice examentest en de taak wordt enkel een inhaalmogelijkheid voorzien indien de student de afwezigheid kan wettigen d.m.v. een medisch attest. Het originele medisch attest dient binnen de 5 werkdagen aan het studentensecretariaat afgegeven te worden, een kopie van het attest moet binnen 3 dagen na het verstrijken van de datum op het attest afgegeven worden aan de lector. De inhaalmogelijkheid wordt voorzien na de laatste ICT-examensessie tijdens de 8ste moduleweek.
- Om technische redenen is het niet toegestaan na het officiële aanvangsuur aan het examen deel te nemen. Studenten dienen een kwartier voor de start van de examensessie aanwezig te zijn aan het juiste lokaal. Wie te laat komt, kan dus niet meer deelnemen. De aanvangstijd zoals meegedeeld op het examenrooster zal strikt gehanteerd worden. De studenten dienen zich te houden aan de timing en de afspraken die gelden voor de examengroep (sessie én lokaal) waarin ze ingedeeld zijn. Het is bijgevolg niet toegestaan te wisselen van examengroep. De toezichthoudende lectoren zullen deze afspraken stipt opvolgen. Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. Indien het pakket tijdens het examen blokkeert/afsluit krijgt de student 5 minuten extra werktijd. De voorziene werktijd wordt bij de aanvang van het examen meegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt meegedeeld bij de aanvang van het examen en op de examenkopij.
- Zie SW op BB voor aanvullende informatie over dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Multiple Choice examentest: 4 punten.
Digitaal en/of schriftelijk examen van 75 minuten op 16 punten.
Zie SW op BB voor aanvullende informatie over dit opleidingsonderdeel.
|
|
| |
|