1 Office Management - 1OF - Onderdelen - Bedrijfscommunicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1OF07 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Lange Pascale De Smet Wouter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De tweede module Bedrijfscommunicatie is een vervolg op de eerste. Er komen andere beroepsgerichte vaardigheden aan bod. Je schrijft een maanbrief en reageert op een klachtenbrief. Je houdt een levendig betoog. Je neemt deel aan een vergadering en zorgt voor de notulen. Daarnaast breiden we je woordenschat gevoelig uit en leren we je de finesses van de Nederlandse taal en stijl.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is in staat ontvanger- en doelgericht te communiceren op gevorderd niveau.
- De student hanteert een gepaste schrijfstijl in functie van doel(groep).
- De student kan in correct Nederlands persuasieve brieven schrijven
- De student kan een publiek boeien en overtuigen met een levendig en gestructureerd betoog.
- De student is in staat efficiënt te vergaderen met collega's en/of oversten.
- De student kan doeltreffend aantekeningen maken.
- De student kan zakelijke teksten treffend samenvatten.
- De student kan in correct Nederlands een vergaderverslag maken volgens de aangeleerde regels.
- De student kan de geleerde algemene en beroepsgerichte woordenschat aanwenden in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie.
- De student brengt tijdens om het even welke zakelijke communicatie de regels van de Nederlandse spelling in de praktijk.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Briefsoorten: maanbrief, slechtnieuwsbrief, klachtenbrief en reactie op klachtenbrief
- Mondeling presenteren: algemeen + het betoog
- Luisteren en aantekeningen maken
- Vergadertechnieken
- Vergaderverslagen: beknopt verslag, besluiten- en actielijst
- Taalzuivering en stijl: moeilijkheidsgraad, precisie, beknoptheid, directheid en levendigheid
- Correct taalgebruik: zinsbouw, verwijswoorden
- Spelling: Engelse werkwoorden, tussenklanken, accenttekens, hoofdletters, spellingsalfabet M-Z
- Woordenschat: algemeen en beroepsgericht
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Van Coillie, J. (2003). Bij de tekst. Mechelen: Wolters Plantyn. (handboek met theorie schriftelijke communicatie en spelling)
- Cursus Bedrijfscommunicatie module 2 (deel 1: zakelijke communicatie; deel 2: taaloefeningen met zelfstudiepakket).
- Blackboard: uitwerkingen van sommige oefeningen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
16,13
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
11,83
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
02,15
|
studietijd buiten contacturen:
|
63
|
klokuren
|
67,74
|
Verdere toelichting:
Van de studenten wordt tijdens de les een actieve deelname verwacht. Ook na de les moeten de studenten oefeningen voorbereiden (individueel of in groepsverband).
Tijdens de oefeningensessies is er ruimte voor coaching en persoonlijke begeleiding.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk verslag van een vergadering (3 ptn. - tijdens de les)
Criteria: 1. juiste inhoud 2. strategisch, aantrekkelijk en correct taalgebruik 3. vormgeving en structuur
- Mondelinge proef: betoog (3 ptn. - tijdens de les)
Criteria: 1. vlotheid en toonzetting 2. gepast en correct taalgebruik 3. overtuigingskracht
- Schriftelijk examen (14 ptn. - tijdens examenweek)
Inzichts- en toepassingsvragen via open vragen en een casus Criteria: 1. (geïntegreerde) kennis 2. efficiënt en correct taalgebruik 3. effectief taalgebruik: vooral op strategisch niveau
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: 14 punten
Mondeling examen: 6 punten
Criteria en onderdelen zijn dezelfde als in eerste zittijd.
De spreekopdracht(en) waarin de student in eerste zittijd slaagde, moet niet worden overgedaan. In dat geval worden de punten van eerste zittijd overgenomen voor die ene of beide spreekoefening(en).
|
|
| |
|