ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Office Management - 1OF - Onderdelen - Toepassingen ICT/3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1OF09
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:3
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Mostien Cliff
Soudyn Mireille


 

KORTE OMSCHRIJVING
Tijdens module 3 leer je op een professionele manier teksten verwerken. Er wordt zorgvuldig aandacht besteed aan technieken die in het bedrijfsleven een must zijn om efficiënt te werken. De theorie wordt door middel van praktijkgerichte toepassingen ingeoefend. Studenten die niet over de elementaire basiskennis van Word beschikken kunnen deze bijwerken in zelfstudie. Indien je nog niet tienvinger, blind kan typen, dien je dit in te studeren aan de hand van een computergestuurd zelfstudiepakket (Typ Top Vandaag).

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF316 Informatie verzamelen: Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties, leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken in Excel.
  • OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen. Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
  • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF344 Loyaliteit: Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Inzicht hebben in de werkwijze van de aangeleerde Wordonderdelen.
  • Vanuit een grondig inzicht de verschillende handelingen in Word integreren in nieuwe situaties.
  • Zelfstandig de opgelegde taak aan de hand van de verworven kennis maken.
  • Kunnen aangeven welke de meest efficiënte manier is om een probleem binnen Word op te lossen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
  • Het klavier met tien vingers kunnen bedienen
  • De basis van Word beheersen en indien nodig ze in zelfstudie aanleren.
  • Oefeningen en/of problemen moeten de studenten efficiënt kunnen oplossen binnen een beperkt tijdsbestek.

LEERINHOUDEN
  • de BIN
  • opmaakprofielen
  • paginaopmaak met kop- en voetteksten
  • voetnoten
  • tabellen en kolommen
  • sjablonen
  • tekstfragmenten
  • de overzichtsweergave
  • figuren, WordArt, grafieken
  • diagrammen: organogram, cyclus-, radiaal-, piramide-, venn- of doeldiagrammen
  • inhoudsopgave, lijsten, index en bronvermelding
  • standaardbrieven: "formulieren"
  • praktijkgerichte teksten en oefeningen

STUDIEMATERIAAL

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  30,43

practicum en oefeningen:

28

 lesuren

  30,43

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

35

 klokuren

  38,04

Verdere toelichting:
  • hoorcolleges met vraag- en leergesprekken van ongeveer 28 uren
  • oefeningensessie: ongeveer 28 uren
  • bij het einde van de cursus zijn er begeleidingsmomenten voor individuele vraagstelling door studenten, feedback door docent
  • voor de persoonlijke verwerking krijgen de studenten een taak te maken waarin ze al hun verworven kennis kunnen toepassen

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • De evaluatietaak wordt gequoteerd op 4 punten
  • Typ-top proef wordt gequoteerd op 3 punten
  • Het examen wordt gequoteerd op 13 punten en duurt 75 minuten
  • Inhaalexamen wordt gequoteerd op 13 punten en duurt 75 minuten
  • Voor de taak en typ-top proef is er geen inhaalmogelijkheid voorzien: niets afgeven of niet deelnemen= 0
  • Om technische redenen is het niet toegestaan na het officiële aanvangsuur aan het examen deel te nemen. De aanvangstijd zoals meegedeeld op het rooster zal strikt gehanteerd worden. Studenten dienen een kwartier op voorhand aanwezig te zijn aan het juiste lokaal. Wanneer de deur van het examenlokaal gesloten wordt, betekent dit het begin van de examensessie. Wie te laat komt, kan dus niet meer deelnemen. De studenten dienen zich te houden aan de timing en aan de afspraken die gelden voor de examengroep waarin ze zijn ingedeeld. Het is bijgevolg niet toegestaan te wisselen van examengroep. De toezichthoudende lectoren zullen deze afspraken stipt opvolgen.
    Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. Indien het pakket tijdens het examen blokkeert/afsluit krijgt de student 5 minuten extra werktijd. De voorziene werktijd wordt bij de aanvang van het examen meegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt meegedeeld bij de aanvang van het examen en op de examenkopij.
  • Het examen wordt afgelegd met gesloten boek

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,09

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen van 75 minuten op 20 punten
  • De leerstof voor de tweede zittijd is hetzelfde als de leerstof voor de eerste zittijd
  • Er wordt geen taak gemaakt voor de tweede zittijd en de typ top proef telt ook niet meer mee