1 Office Management - 1OF - Onderdelen - Medische vorming/4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1OF12 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:4 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
58 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Luyten Mart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Medische Terminologie: op systematische wijze wordt er een zeer uitgebreide basiskennis van medische termen verworven. De afzonderlijke componenten waaruit de medische termen zijn opgebouwd worden grondig ingestudeerd zodat men aan de hand hiervan vele nieuwe termen kan ontleden en begrijpen. Bij wijze van inleiding in de anatomie, fysiologie en pathologie, wordt kennis gemaakt met basisbegrippen i.v.m. de cel, de weefsels, infectie, ontsteking en immuniteit. De anatomie en de functieleer van skelet en spieren, hart en bloedvaten, ademhalingsstelsel en spijsverteringsstelsel worden bestudeerd als basis voor de latere studie van de pathologie van deze stelsels. Van bij aanvang wordt het gebruik en de correcte spelling van de specifieke medische termen benadrukt. Belangrijke opmerking: Om de student geleidelijk aan vertrouwd te maken met de typische medische vaktaal wordt dit vak reeds van in de 1 ste module gegeven. De lessen lopen dus over de 4 modules, telkens gedurende de 7 lesweken. Pas in module 4 wordt er geëxamineerd (zie ook rubriek: evaluatie).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student heeft kennis van de anatomie en de fysiologie van: - het ademhalingsstelsel - hart en bloedvaten - het spijsverteringsstelsel en kan deze kennis mondeling met de correcte terminologie weergeven. De student kan de processen van ontsteking en infectie uitleggen en heeft inzicht in de verschillende manieren waarop immuniteit verworven wordt. Medische terminologie: De student kent de betekenis van alle geziene medische termen en kan de termen correct uitspreken en schrijven. Bovendien heeft de student de attitude om nieuwe, voor hem/haar ongekende, termen op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Algemene begrippen over cel- en weefselleer
- Algemene begrippen over ontsteking, infectie en immunologische afweer
- Anatomie en functieleer van het skelet en de spieren
- Infectieziekten (die los staan van de aparte orgaanstelsels)
- Anatomie en functieleer van de ademhaling, het hart en de spijsvertering
- Medische terminologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus van M. Luyten - Universitas
- Syllabus van H. Cuyckens - Universitas
- Medische Terminologie, Penning & Velthoven, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
- Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's Zakwoordenboek der geneeskunde, Uitgeverij Elsevier
- Medische verslagen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
lesuren
|
51,28
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
08,55
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35.6
|
klokuren
|
38,03
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege met inbegrip van onderwijsleergesprekken
- bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking
- praktische oefeningen a.d.h.v. medische dossiers met bijsturing door lector
- invullen anatomische kaarten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Wekelijkse toets medische terminologie: quotatie hierop dient uitsluitend voor zelfevaluatie van de student over de reeds verworven kennis, en telt dus niet mee voor het examen.
-
Herhalingstoets in elke 7de week van module 1, 2 en 3:
heeft als de doel dat de student de leerstof bijhoudt en dat de studiemethode indien nodig kan bijgestuurd worden. Punten tellen NIET mee voor het eindresultaat, maar deelname is VERPLICHT en VOORWAARDE om aan het schriftelijk examen in de 4de module deel te nemen.
-
Schriftelijk examen
in de 7de week van module 4: 4 punten te behalen
- dictee met woordverklaring: bevattende termen uit heel de geziene leerstof uit het boek Medische Terminologie
- wordt afgenomen tijdens de contacturen van de zevende lesweek van module 4
- voorwaarde om punten te kunnen krijgen op het schriftelijk examen is deelname aan de praktische oefeningen van de 7de week
-
Mondeling examen in de examenweek van module 4: 16 punten te behalen
- bestaande uit 4 vragen:
- de vragen worden door de student getrokken
- de student krijgt 10 - 20 min tijd om de vragen schriftelijk voor te bereiden
- soorten vragen:
- kennis- en inzichtsvragen, verklaring van termen, verbanden leggen
tussen meerdere items
- beoordelingsnormen:
- inhoudelijke kennis
- accuraatheid
- vermogen om essentie van details te scheiden
- gestructureerde opbouw van antwoorden op open vragen
- bij eventuele "black out" krijgt de student steeds de kans om na een nieuwe, korte voorbereidingstijd een tweede poging te ondernemen
.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: 4 punten te behalen idem als in eerste zittijd
Mondeling examen: op 16 punten idem als in eerste zittijd
|
|
|
|
| |
|