ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Office Management - 1OF - Onderdelen - Medische vorming/4
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1OF12
Academiejaar: 2007-2008
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:4
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 58
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Luyten Mart


 

KORTE OMSCHRIJVING

Medische Terminologie: op systematische wijze wordt er een zeer uitgebreide basiskennis van medische termen verworven.  De afzonderlijke componenten waaruit de medische termen zijn opgebouwd worden grondig ingestudeerd zodat men aan de hand hiervan vele nieuwe termen kan ontleden en begrijpen.   
Bij wijze van inleiding in de anatomie, fysiologie en pathologie, wordt kennis gemaakt met basisbegrippen i.v.m. de cel, de weefsels, infectie, ontsteking en immuniteit.
De anatomie en de functieleer van skelet en spieren, hart en bloedvaten, ademhalingsstelsel en spijsverteringsstelsel worden bestudeerd als basis voor de latere studie van de pathologie van deze stelsels. Van bij aanvang wordt het gebruik en de correcte spelling van de specifieke medische termen benadrukt.
Belangrijke opmerking:
Om de student geleidelijk aan vertrouwd te maken met de typische medische vaktaal wordt dit vak reeds van in de 1 ste module gegeven. De lessen lopen dus over de 4 modules, telkens gedurende de 7 lesweken. Pas in module 4 wordt er geëxamineerd (zie ook rubriek: evaluatie).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      De student heeft kennis van de anatomie en de fysiologie van: - het ademhalingsstelsel 
                                                                                                   - hart en bloedvaten
                                                                                                   - het spijsverteringsstelsel
      en kan deze kennis mondeling met de correcte terminologie weergeven.
      De student kan de processen van ontsteking en infectie uitleggen en heeft inzicht in de verschillende manieren waarop immuniteit verworven wordt.
      Medische terminologie:
      De student kent de betekenis van alle geziene medische termen en kan de termen correct uitspreken en schrijven. Bovendien heeft de student de attitude om nieuwe, voor hem/haar ongekende, termen op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek.


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
      • Algemene begrippen over cel- en weefselleer
      • Algemene begrippen over ontsteking, infectie en immunologische afweer
      • Anatomie en functieleer van het skelet en de spieren
      • Infectieziekten (die los staan van de aparte orgaanstelsels)
      • Anatomie en functieleer van de ademhaling, het hart en de spijsvertering
      • Medische terminologie

      STUDIEMATERIAAL
      • Syllabus van M. Luyten - Universitas
      • Syllabus van H. Cuyckens - Universitas
      • Medische Terminologie, Penning & Velthoven, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
      • Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's  Zakwoordenboek der geneeskunde, Uitgeverij Elsevier
      • Medische verslagen

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      48

       lesuren

        51,28

      practicum en oefeningen:

      8

       lesuren

        08,55

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      35.6

       klokuren

        38,03

      Verdere toelichting:
      • hoorcollege met inbegrip van onderwijsleergesprekken
      • bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking
      • praktische oefeningen a.d.h.v. medische dossiers met bijsturing door lector  
      • invullen anatomische kaarten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Wekelijkse toets medische terminologie: quotatie hierop dient uitsluitend voor zelfevaluatie van de student over de reeds verworven kennis, en telt dus niet mee voor het examen.
      • Herhalingstoets in elke 7de week van module 1, 2 en 3:
        heeft als de doel dat de student de leerstof bijhoudt en dat de studiemethode indien nodig kan bijgestuurd worden. Punten tellen NIET mee voor het eindresultaat, maar deelname is VERPLICHT en VOORWAARDE om aan het schriftelijk examen in de 4de module deel te nemen.
      • Schriftelijk examen in de 7de week van module 4: 4 punten te behalen
        • dictee met woordverklaring: bevattende termen uit heel de geziene leerstof uit het boek Medische Terminologie
        • wordt afgenomen tijdens de contacturen van de zevende lesweek van module 4
        • voorwaarde om punten te kunnen krijgen op het schriftelijk examen is deelname aan de praktische oefeningen van de 7de week
      • Mondeling examen in de examenweek van module 4: 16 punten te behalen
        • bestaande uit 4 vragen:
        • de vragen worden door de student getrokken 
        • de student krijgt  10 - 20 min tijd om de vragen schriftelijk voor te bereiden
        • soorten vragen:
          • kennis- en inzichtsvragen, verklaring van termen, verbanden leggen
               tussen meerdere items
        • beoordelingsnormen:
          • inhoudelijke kennis
          • accuraatheid
          • vermogen om essentie van details te scheiden
          • gestructureerde opbouw van antwoorden op open vragen
        • bij eventuele "black out" krijgt de student steeds de kans om na een nieuwe, korte voorbereidingstijd een tweede poging te ondernemen

      .


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,14

      Tweede examenperiode

      Schriftelijk examen: 4 punten te behalen
      idem als in eerste zittijd

      Mondeling examen: op 16 punten
      idem als in eerste zittijd