ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office Management - 2MA - Onderdelen - Marketing en sales/5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00073
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:5
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Verhaegen Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

This course will be an introduction to marketing. With global examples and completely up-to-date with the latest marketing techniques. We take a look at the major decisions that marketing managers face in their efforts to balance an organisation's objectives and resources against needs and opportunities in the global marketplace.

Times are changing...the enlargement of the EU and "the war on terror", huge demographic changes , electronic interconnectedness all this will increasely change the mind of marketers when making key marketing decisions. Let us take a look..

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Define marketing and discuss its core concepts
  • Describe the principles of socially responsible marketing
  • Describe the marketing management process
  • Describe the environmental forces that affect the company's ability to serve its customers
  • Construct a simple model of buying behaviour
  • List and define the steps in the business buying decision process
  • Describe the four steps in the marketing research process
  • Define market segmentation and targeting
  • Define differentiation and market positioning
  • Define customer value and discuss its importance in creating and measuring customer satisfaction and company profitability
  • Define the term product
  • Describe the stages of the product life cycle
  • Compare and evaluate the general approaches to price setting
  • Explain how priceing decisions are influenced by the product mix
  • Name and define the four tools of the promotion mixExplain why companies use markeitng channels and discuss the functions these channels perform

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

No


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

No


Andere begincompetenties
Knowledge of English
LEERINHOUDEN
  • Marketing and the marketing process
  • The marketing setting
  • Core strategy
  • Product
  • Price
  • Promotion
  • Place

STUDIEMATERIAAL

P. Kotler ea, Principles of Marketing, Fourth European Edition, Prentice Hall

Slides on BB


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  22,40

practicum en oefeningen:

7

 lesuren

  05,60

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

87

 klokuren

  69,60

Verdere toelichting:
  • To teach
  • Casestudy
  • Group work

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Written exam 20/20 : open questions + casestudy

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 02,40

Tweede examenperiode
  • Written exam 20/20 : open questions + casestudy