ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office Management - 2MA - Onderdelen - Duits : communicatie/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2MAB1
Academiejaar: 2007-2008
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Druant Gilbert


 

KORTE OMSCHRIJVING

Duits in deze tweede module voor 2MA gaat op hetzelfde élan van module 6 door.

De klemtoon komt echter steeds meer op commercieel Duits en dus op de diverse stappen in een transactie te liggen.

Spraakkunst en oefeningen serveer ik nog ad hoc, als een taalprobleem zich voordoet, als er vraag naar is.

Nu lezen en bewerken studenten ook meer teksten, van zeer verschillende aard, commerciële en andere, op maat van hun leeftijd en gezindheid, de mode of de tijdsgeest.   


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF337 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
  • OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid op zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
  • OF357 Dienstverlenende ingesteldheid: Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Aanvullend bijzondere teksten omtrent zaken doen of andere brandende thema's lezen, behandelen, samenvatten en/of becommentariëren. Een vraag hieromtrent maakt deel van het schriftelijke examen uit.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Vorige module.
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Vorige module
Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • Aanvullende spraakkunst, met dito oefeningen, typisch (moeilijk) voor de Duitse taal 
  • Een hele transactie, vanaf de eerste info tot de laatste klacht, schriftelijk en mondeling 
  • Verdere kennis van 'Land und Leute' opdoen ...

STUDIEMATERIAAL
  • 'Duitse Basisgrammatica', uitgeverij Die Keure, Brugge, 2005 
  • Werkboek met tal van meer specifieke woordenschatlijsten, oefeningen, teksten en wetenswaardigheden, met vooral R. De Haan en S. Trentelmans, 'Angebot und Nachfrage', Handelskorrespondenz, Thieme-Zutphen. Enkel als kopie nog beschikbaar.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  10,87

practicum en oefeningen:

14

 lesuren

  15,22

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  04,35

studietijd buiten contacturen:

62

 klokuren

  67,39

Verdere toelichting:
  • Weinig hoor- maar veel schrijf- en spreekmomenten
  • vandaar: veel in groep, ter plaatse of vooral thuis voorbereiden
  • Veel voor de klas brengen, beoordelen en laten beoordelen
  • Thuis regelmatig zelf oefeningen maken, een tekst lezen en bewerken, een bijzondere lijst of woordenschatoefening invullen/leren, waarvan ik de oplossingen twee weken voor het examen uitdeel. 

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • UITLEG ZIE OOK VORIGE MODULE:
  • Wekelijs werk: 5 punten
  • Mondeling (individueel of in groep): 5 punten
  • Schriftelijk: 10 punten 

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,17

Tweede examenperiode
  • Mondeling 5 punten
  • Schriftelijk 15 punten