2 Office Management - 2MA - Onderdelen - Toepassingen ICT/5 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2MABS |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
57 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Cockx Yoke
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het verder uitwerken van de leerstof van het 1e jaar Toepassingen ICT module 3 voor Word en een grondige studie van het volledige pakket PowerPoint.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF105 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkt management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF344 Loyaliteit: Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid op zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
- OF356 Beslissingsvermogen : Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Op zelfstandige wijze met Word 2003 en PowerPoint 2003 kunnen werken.
Er wordt een volledige klavierbeheersing verwacht.
De meest gevorderde technieken en automatiseringsfuncties binnen Word beheersen en correct toepassen.
Routinetaken in Word kunnen automatiseren.
Het beheersen en gebruiken van de uitwisselingsmogelijkheden tussen de verschillende pakketten van MS Office.
Inzicht hebben in de werkwijze van de aangeleerde automatiseringstechnieken van de verschillende Wordonderdelen.
Vanuit grondig inzicht de verschillende handelingen in Word en PowerPoint integreren in nieuwe situaties.
Zelfstandig een gecombineerde Wordtaak aan de hand van de verworven kennis maken.
Zelfstandig een presentatie maken aan de hand van de verworven kennis.
Kunnen aangeven welke de meest efficiënte manier is om een probleem binnen Word of Powerpoint op te lossen.
Een oefening van Word en Powerpoint kunnen oplossen binnen 75 minuten.
De examenopgave Word en Powerpoint kunnen afwerken binnen de vooropgestelde tijd van 75 minuten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Toepassingen ICT module 3
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Toepassingen ICT module 3
|
Andere begincompetenties
|
Beschikken over een grondige basiskennis van Word.
Beheersen van de leerstof van het 1e jaar Toepassingen ICT module 3
|
LEERINHOUDEN
|
- WORD 2003
- samenvoegen van bestanden
- gegevensbestanden sorteren en selecteren
- gebruik van Word-velden in samenvoegbewerkingen
- etiketten en enveloppen opmaken en afdrukken
- werken met macro’s
- hyperlinks en hypertekst
- documenten voor groepsprojecten bewerken en reviseren: wijzigingen bijhouden en opmerkinge plaatsen
- koppelingen tussen Word en andere pakketten (Excel - Access - Outlook)
- POWERPOINT 2003
- een presentatie opstellen
- werken met de verschillende weergaven
- met een diamodel werken
- diaopmaak wijzigen
- presenteren met effecten
- organogrammen toevoegen
- werken met grafische objecten, afbeeldingen, tabellen en grafieken
- tekstfuncties toepassen
- afdrukken van dia's, handouts, notitiepagina's en overzichten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Ms Word 2003: E. Van den Broeck en E. Cuypers uitgeverij De Boeck ISBN 9045513900
- BIN-normen: efficiënte communicatie: uitgeverij Licap
- Ms PowerPoint 2003: E. Van den Broeck en E. Cuypers uitgeverij De Boeck ISBN 904551575X
- Cursus Word 2003 - PowerPoint 2003
- Informatie betreffende het invoeren van voetteksten, voetnoten, bibliografie, bronvermelding op Cavia/index.htm te bereiken via de Plantijn portaalsite (zelfstudie)
- Info over zakelijke briefschikking op:
http://www.kuleuven.be/personeel/opleidingen/_data/Syllabus_briefschrijven_200512.pdf
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
35,90
|
practicum en oefeningen:
|
28
|
lesuren
|
35,90
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
21
|
klokuren
|
26,92
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met vraag- en leergesprekken van ongeveer 28 uren.
- Oefeningensessie: ongeveer 28 uren;
- Bij het einde van de cursus zijn er begeleidingsmomenten voor individuele vraagstelling door studenten, feedback door docent.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen van 75 minuten
- Het examen wordt gequoteerd op 20 punten
- Het examen wordt afgelegd met gesloten boek
- Inhaalexamen wordt gequoteerd op 20 punten en duurt eveneens 75 minuten
- Het examen vangt stipt aan op het aangegeven aanvangsuur. Wanneer de deur van het examenlokaal gesloten wordt, betekent dit het begin van de examensessie. De studenten moeten 15 minuten voor de aanvang vanhet examen aanwezig zijn. De studenten die te laat komen op de aan hen toegewezen examensessie kunnen niet meer aan het examen deelnemen. Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. Indien het pakket tijdens het examen blokkeert/afsluit krijgt de student 5 minuten extra werktijd. De voorziene werktijd wordt bij de aanvang van het examen medegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt medegedeeld bij de aanvang van het examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen van 75 minuten op 20 punten.
- De leerstof van de tweede zittijd is gelijk aan die van de eerste zittijd.
|
|
| |
|