2 Office Management - 2MA - Onderdelen - Frans : bedrijfscommunicatie/6 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2MABT |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
41 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Bernad Leila Vandeurzen Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel ligt de nadruk op schriftelijke taalvaardigheid. De student leert commerciële brieven schrijven aangepast aan de verschillende stadia van het handelsproces. Hij/zij heeft hierbij oog voor klantgerichtheid en respecteert de gangbare normen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid op zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de verschillende criteria voor efficiënte communicatie toepassen (publieksgerichtheid, taalregister, doelgerichtheid, vormaspecten).
- De student kan verschillende diensten en departementen van een bedrijf, alsook hun taken en functies situeren.
- De student kan de verschillende fases van een handelstransactie identificeren en een aagepaste brief schrijven (aanvraag tot informatie en offerte, bestelling plaatsen, aanpassen en annuleren, bericht van verzending/transport, klachtenbehandeling).
- De student kan memo’s, dienstnota’s en berichten interpreteren en opstellen.
- De student kan de BIN normen, de internationale conventies en de eigenheid van huisstijlen onderscheiden, identificeren en toepassen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Frans: modules 1/2/3
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geslaagd zijn voor Frans module 1/2/3 en Frans module 5 gevolgd hebben
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Vakjargon
-
Toegepaste grammatica: gebruik van de subjonctif, van passieve en onpersoonlijke werkwoordstructuren
-
Schriftelijke communicatie rond het handelsproces: schrijven van een offerte-aanvraag, een offerte, een (bevestiging van) bestelling, een verzendigsbericht en klachten- en aanmaningsbrieven
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus (zie Blackboard): richtlijnen en afspraken in verband met permanente evaluatie en aanvullend lesmateriaal voor tijdens de contacturen
-
Les médias dans les affaires/Clijsters/Wolters Plantijn/ISBN 90 301 7779 9 (met CD-ROM):
zelfstandige verwerking van de leerstof aan de hand van de bijgeleverde CD-ROM en gebruik tijdens de contacturen
-
Thematische woordenschat/Zijlstra/Intertaal/ISBN 90 545 1423 X: zelfstudie
-
Grammaire 2000/De Spiegeleer/Wolters Plantijn/ ISBN 90 301 50912: zelfstudie
-
Comme il faut/De Spiegeleer/Wolters Plantijn/ ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
13,64
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
18,18
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
01,82
|
studietijd buiten contacturen:
|
69
|
klokuren
|
62,73
|
Verdere toelichting:
-
Handelscorrespondentie
De studenten bereiden aan de hand van de CD-ROM elke week de woordenschatoefeningen van één hoofdstuk uit het handboek voor. Tijdens de contacturen krijgen ze de gelegenheid om vragen te stellen en komen de complexere en open schrijfoefeningen aan bod. Ze werken afwisselend individueel en in kleine groepjes.
-
Dossier rond bank- en verzekeringwezen
Aan de hand van woordenschatoefeningen, tekstanalyse, luisteroefeningen en rollenspelen (klant-bediende) worden de vakterminologie en commercieel gerichte dialogen ingeoefend.
-
Discussie-oefeningen
De algemene mondelinge taalvaardigheid wordt onderhouden door middel van korte discussies over uiteenlopende onderwerpen.
-
Begeleiding: feedback bij (mondelinge) oefeningen, interactieve oefenpakketten op CD-ROM
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Permanente evaluatie: opstellen van brieven (20%). Opgave zie Blackboard. Er wordt rekening gehouden met de volledigheid en de presentatie van het dossier, met het juiste gebruik van de aangereikte briefformules en met grammaticale correctheid.
-
Schriftelijk examen van 2 uur (80%): meerkeuzevragen, open vragen, invulvragen, opstellen van een schriftelijk document met betrekking tot de geziene stof
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen van 2 uur (100%): meerkeuzevragen, open vragen, invulvragen, opstellen van een schriftelijk document met betrekking tot de geziene stof.
- De punten van de permanente evaluatie vallen weg.
|
|
| |
|