ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office Management - 2MA - Onderdelen - Duits : basiskennis/6
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2MABV
Academiejaar: 2007-2008
Type: keuze
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:6
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Duits
Lector(en): Druant Gilbert


 

KORTE OMSCHRIJVING

Duits in 2MA is een keuze, een welbewuste keuze van de student(e). Tegen een zekere stroom in kiest hij of zij toch voor deze taal; uit liefde, als uitdaging, of gewoon commercieel belangrijk. Bijna elke student heeft voorkennis, schoolse voorkennis, die ik hier opfris, aanvul, en vooral aktief maak door meteen het spreken te bevorderen. De grootste lacune.

Geleidelijk gaan we van basiskennis en -kunde over naar commercieel taalgebruik, dat leren kennen en kunnen gebruiken: dat gaat via een lijst met 365 woorden 'kaufmännisches Deutsch', over zakelijk schrijven  (zinnen vertalen en brieven/mails schrijven) tot commerciële gesprekken creëren, die elke stap in een transactie trainen.

Ten slotte serveer ik altijd wetenswaardigheden over de Duitse landen, cultuur en culinair bijv., en laat ik niet na bijzondere woordenschat en uitdrukkingen mee te geven.       


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
  • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Bijzondere woordenschat, alledaagse en zakelijke, in het Duits meekrijgen.
  • Rondom de Duitstalige zakenwereld allerlei gewoontes en stijlen, cultuur en culinair, aardrijkskunde en recente geschiedenis opsteken.
  • De volle smaak van deze taal en deze landen proeven, ook via lectuur of al eens een video.
  • Wat in deze drie gevallen betekent: veel Vlaamse vooroordelen opruimen!

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Een schoolse voorkennis - goed of slecht - is wel gewenst, maar geen absolute must.

Maar het spreekt voor zich dat wie op de beteren achterligt, een extra inspanning voor deze taal zal moeten leveren.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

geen


Andere begincompetenties

Daar het om een keuze tegenover Spaans gaat, is enige voorkeur, zoniet liefde voor deze taal wel gewenst.  


LEERINHOUDEN
  • Alledaagse woordenschat en basisspraakkunst vervolledigen 
  • De geëigende commerciële woordenschat aanbieden, en die extra spraakkunst serveren die in die groep op dit niveau vandoen is
  • Bijzondere woordenschat, en verder wetenswaardigheden buiten de taal, over de Duitse landen, voor na de uren van de zakenman/vrouw. 

STUDIEMATERIAAL
  • 'Duitse Basisgrammatica', uitgeverij Die Keure, Brugge, 2005 
  • Werkboek van eigen maak met lijsten, oefeningen, teksten en testen, dialogen en bijzondere zaken: een cocktail zoals ook mijn uren Duits zijn. Drukt Universitas voor ons, vaak haal ik het zelf af, en verdeel het meteen in de klas. Voorkomt een welles-niets van de kant van de student.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  10,87

practicum en oefeningen:

14

 lesuren

  15,22

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  04,35

studietijd buiten contacturen:

62

 klokuren

  67,39

Verdere toelichting:
  • Weinig hoor- maar veel schrijf- en spreekmomenten
  • vandaar: veel in groep, ter plaatse en vooral thuis voorbereiden
  • Veel voor de klas brengen, beoordelen en ook laten beoordelen
  • Thuis heel wat verdere oefeningen zelf maken, oplossingen reik ik op het einde aan (kopie) 

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Wekelijks werk op 5 punten (omvat één schriftelijke test in de vijfde week, plus een aantal dialogen voor  de klas gebracht), mondeling (individueel maar doorgaans in groep voor de hele groep) 5 punten (dit cijfer voor de groep!), schriftelijk 10 punten. Omvat altijd een resem verbogen of vervoegde woorden in de twee richtingen, een invuloefening, een vertaaloefening, een schrijfoefening (een brief, mail of een vraag over een test), plus wat uitdrukkingen anders in het Duits zeggen.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,17

Tweede examenperiode

Mondeling 5 punten, schriftelijk 15 punten