ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office Management - 2MA - Onderdelen - Spaans : basiskennis/6
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2MABW
Academiejaar: 2007-2008
Type: keuze
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:6
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 31
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Spaans
Lector(en): Paenhuysen Kathleen


 

KORTE OMSCHRIJVING
In deze cursus leer je communiceren in het Spaans in een beroepsmatige context. In relatief korte tijd bouw je je taalvaardigheid stap voor stap op. Er wordt uitgegaan van de praktische eisen die de economie en handel stellen aan de communicatie in een moderne vreemde taal. Thema's die aan bod komen zijn onder andere kenmerkende kantoorsituaties, zakenreizen, klantenbezoeken en presentaties.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- De student kan de grammatica en de woordenschat gebruiken in een communicatieve context, zowel schriftelijk als mondeling.

- De student kan eenvoudige teksten met een duidelijke structuur begrijpen (bv. nota's, berichten).

- De student kan de uitspraakregels van het Spaans toepassen en communiceren in een eenvoudige beroepsmatige context.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

geen


Andere begincompetenties

- De student kan zelfstandig woordenschat studeren aan de hand van woordenlijsten en oefeningen.

- De student kan zelfstandig oefeningen maken en verbeteren met oplossingssleutel.


LEERINHOUDEN

communicatieve onderwerpen:

  • groeten / zichzelf aan anderen voorstellen / aangeven waar u vandaan komt / uw beroep aangeven / vragen wat een woord betekent
  • vragen hoe het met iemand gaat en zeggen hoe het met u gaat / aangeven waar u bent / telefoneren / naar iemand vragen / afscheid nemen / een e-mail schrijven
  • iemand aanspreken / elkaar formeel begroeten en voorstellen / vragen waar iets is en daarop antwoorden / vervoersmiddelen aangeven
  • een plaats of regio beschrijven / vragen wat er in een stad is en daarop antwoorden / vragen hoe ver iets weg is en daarop antwoorden
  • aangeven welke talen u spreekt / talenkennis in kaart brengen / hoeveelheden / het met iemand (on)eens zijn
  • naar iemands naam, e-mailadres en telefoonnummer vragen / spellen / iets aannemen of afslaan / enthousiasme uitdrukken
  • hoeveelheden aangeven / prijzen opvragen en aangeven / beleefd navraag doen / redenen aangeven / iets beschrijven
  • verrassing, vreugde en verdriet uiten / over de faciliteiten van een hotel spreken / drankjes en tapas bestellen
  • tijdsaanduidingen gebruiken / met iemand afspreken / informatie inwinnen en verstrekken
  • een gesprek voeren bij de hotelreceptie / mogelijkheid , toestemming en verbod uitdrukken / eigendomsverhoudingen aangeven / activiteiten plannen

grammaticale onderwerpen:

  • het zelfstandig naamwoord / het lidwoord / de getallen / de vraagwoorden / de werkwoorden ser en estar / plaatsaanduidingen / het bijvoeglijk naamwoord / het persoonlijk voornaamword / het onpersoonlijke se / presente van de regelmatige werkwoorden / het bezittelijk voornaamwoord / tijdsaanduidingen / bevestiging en ontkenning / muy - mucho / werkwoorden met diptongo o/ue/ het verkleinwoord / de voorzetsels por en para / hay en estar / de rangtelwoorden / het werkwoord saber / het beklemtoond bezittelijk voornaamwoord

 


STUDIEMATERIAAL
  • noodzakelijk studiemateriaal:  tekstboek (+audio-cd) en werkboek Español Profesional 1, Spaans voor bedrijf en beroep, Intertaal, 2006, Amsterdam
  • aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek SP-NL,  NL-SP

Functie van het studiemateriaal: het teksboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeractiviteiten tijdens de les. De oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. Op de de audio-cd's bij het tekstboek staan uitspraakoefeningen en luisterteksten. Transcripties van de luisterteksten, grammaticale overzichtspagina's en een alfabetische woordenlijst vind je achter in het tekstboek.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

12

 lesuren

  12,68

practicum en oefeningen:

16

 lesuren

  16,91

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

63.6

 klokuren

  67,23

Verdere toelichting:
  • HOOR EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor- en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistische scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming, Het opbouwen van een uitgebreide woordenschat staat centraal. Het grammatica-aanbod is beknopt en staat in dienst van de spreekvaardigheid. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
  • OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steed een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen. Elke lesweek krijg je een op het bedrijfsleven georiënteerde opdracht (soms individueel, soms in groep). Deze opdrachten bereiden je voor op de eindevaluatie.
  • LEERBEGELEIDING: uitspraakoefeningen in het taalpracticum met individuele feedback, formatieve toetsten, websites met extra oefeningen en autocorrectie op vraag van de student

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • schriftelijk examen (16pt) : open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling en meerkeuzevragen
  • mondelinge proef (4pt) : proef van 10 minuten met 10 minuten voorbereidingstijd, evaluatiecriteria zijn uitspraak en vormcorrectheid

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,17

Tweede examenperiode
  • schriftelijk examen (16pt) : open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling en meerkeuzevragen
  • mondelinge proef (4pt) : proef van 10 minuten met 10 minuten voorbereidingstijd, evaluatiecriteria zijn uitspraak en vormcorrectheid