2 Office Management - 2MA - Onderdelen - Toepassingen ICT/6 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2MABX |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
29 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vanstraelen Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In ICT module 6 leert de student informatie structureren in een databasesysteem. Weer wordt de nadruk op optimalisatie en efficiëntie gelegd. Na het aanleren van de basistechnieken aan de hand van praktische voorbeelden en enkele eenvoudige oefeningen, worden concrete cases uitgewerkt waarbij b.v. na het intikken van informatie (postcodes, productnummers, klantennummers …) facturen, mailings e.a. gegenereerd worden. Efficiënt zoeken van informatie is ook een belangrijk onderdeel. De student wordt aangezet om na te denken over de relevantie van gegevens en de wijze waarop deze gegevens gestockeerd moeten worden. Kortom, het logisch indelen van een database in tabellen en velden en deze informatie gericht kunnen opvragen en weergeven.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de aangeleerde technieken concretiseren in oefeningen en deze op zelfstandige basis oplossen.
- De student kan met de nodige kritisch zin zijn oplossingen bekijken en vergelijkt deze op juistheid met de gegeven oplossing. Hij is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
- De student kan efficiënt gegevens opzoeken en het resultaat van de zoekactie weergeven in verzorgde rapporten en formulieren.
- De student bezit de vaardigheid om dermate vlot te kunnen werken met Access dat binnen een beperkt tijdsbestek problemen tot een goed einde kunnen worden gebracht.
- De student kan op een efficiënte wijze gegevens structureren in een tabel en kan vervolgens de gewenste data zonder problemen terugvinden.
- De student heeft inzicht in de structuur van tabellen waardoor op een intelligente en efficiënte manier gegevens over verschillende tabellen verdeeld kunnen worden waarna er geoptimaliseerd wordt d.m.v. relaties.
- De student kan data in een overzichtelijke draaitabel presenteren en de aldus bekomen statistische resultaten interpreteren en presenteren.
- De student kan de verworven kennis van de Office pakketten concretiseren door gegevens uit te wisselen tussen de verschillende pakketten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Studenten moeten via Windows Verkenner elementaire handelingen kunnen uitvoeren zoals kopiëren/herbenoemen/wissen/... van files; het maken/ herbenoemen/wissen/... van mappen; het ordenen van files in een netwerkomgeving.
|
LEERINHOUDEN
|
- Aanmaken van een databankbestand, aanmaken/bijwerken van tabellen.
- Invoeren/wijzigen/wissen/filteren/ordenen van gegevens.
- Aanmaken/wijzigen van queries: ordenen, zoeken (gebruik van parameters, En, Of, Zoals, In en Tussen …), het maken van berekeningen, actiequeries …
- Aanmaken/wijzigen van invoerformulieren en rapporten.
- Relaties leggen tussen verschillende tabellen in een database.
- Draaitabellen maken en interpreteren.
- Gegevens uitwisselen binnen MS Office.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Studiewijzer samengesteld door lector.
- Syllabus uitgegeven door lector.
- De oplossingen van de oefeningen en zelfevaluatietesten.
- Door de student gemaakte nota's en oefeningen.
- Handboek: MS ACCESS 2003 - Eric Cuypers en Eddy Van den Broeck - Uitgeverij De Boeck -
ISBN 90 455 1573 3
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
15,05
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
15,05
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
64
|
klokuren
|
68,82
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges met uiteenzettingen en uitgewerkte voorbeelden, gevolgd door oefeningen. Actieve participatie van de deelnemers wordt verwacht.
- Zelfstandig verwerken van oefeningen.
- Zelfevaluatie aan de hand van computergestuurde testen.
Feedback en remediëring: elke les wordt gestart met het projecteren van een oplossing van een oefening van een student. Aan de hand van vragen wordt de leerstof van de vorige lessen overlopen. Eventuele lacunes worden aan de hand van extra oefeningen uitgelegd. Tijdens de oefensessies kunnen de studenten steeds vragen stellen over de leerstof en de oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Digitaal en/of schriftelijk open boek examen van 75 minuten op 20 punten. De vragen beoogen geen reproductie van de gedoceerde leerstof maar peilen naar inzichten en de competentie de gezien leerstof praktisch toe te passen in een nieuwe situatie. Indien alle oefeningen en opdrachten, zoals aangegeven in de studiewijzer, volbracht zijn, ben je in staat de examenopdracht tot een goed eind te brengen.
- Indien goedgekeurd aan de hand van het examenreglement: digitaal en/of schriftelijk inhaalexamen van 75 minuten op 20 punten.
- Om technische redenen is het niet toegestaan na het officiële aanvangsuur aan het examen deel te nemen. De aanvangstijd zoals meegedeeld op het rooster zal strikt gehanteerd worden. Studenten dienen een kwartier op voorhand aanwezig te zijn aan het juiste lokaal. Wie te laat komt, kan dus niet meer deelnemen. De studenten dienen zich te houden aan de timing en aan de afspraken die gelden voor de examengroep waarin ze zijn ingedeeld. Het is bijgevolg niet toegestaan te wisselen van examengroep. De toezichthoudende lectoren zullen deze afspraken stipt opvolgen. Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. Indien het pakket tijdens het examen blokkeert/afsluit krijgt de student 5 minuten extra werktijd. De voorziene werktijd wordt bij de aanvang van het examen meegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt meegedeeld bij de aanvang van het examen en op de examenkopij.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Digitaal en/of schriftelijk examen van 75 minuten op 20 punten
|
|
| |
|