2 Office Management - 2MA - Onderdelen - Frans : bedrijfscommunicatie/7 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2MABZ |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:7 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
42 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Bernad Leila Vandeurzen Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel ligt de nadruk op mondelinge taalvaardigheid. De student leert een product voorstellen en deelnemen aan een verkoopsgesprek, een sollicitatiegesprek en aan (complexe)telefoongesprekken. Hij leert ook hoe hij een goede sollicatitiebrief en CV opstelt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF337 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De verschillende criteria voor efficiënte (mondelinge) communicatie begrijpen en toepassen.
- Verschillende diensten en departementen van een bedrijf, alsook hun taken en functies situeren.
- Eigen en andermans agenda efficiënt lezen, begrijpen en interpreteren.
- De verschillende fases van een handelstransactie identificeren en correct toepassen.
- Een sollicitatiebrief op een efficiënte en correcte manier opstellen.
- Een eenvoudig curriculum vitae opstellen.
- Telefonisch een sollicitatie aanvragen.
- Een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren.
- Een curriculum vitae mondeling toelichten.
- Een eenvoudige folder over de werking en organisatie van een bedrijf mondeling voorstellen.
- Een eenvoudige folder over nieuwe producten of diensten mondeling voorstellen.
- Op individuele basis informatie over een bedrijf zoeken, verwerken en mondeling voorstellen (en daarbij gebruik makend van een Powerpoint presentatie en/of transparanten.
- Op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond informeren, contacteren, onthaal, vragen, bestellen.
- Een verkoopsgesprek voeren en onderhandelen over de prijs en andere verkoopsvoorwaarden.
- Offertes vergelijken en bespreken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Algemene en economische woordenschat
- Toegepaste grammatica: l'interrogation directe, le discours indirect, nuancer l'expression d'une action
- Mondelinge communicatie: simulering van verkoopsgesprek, sollicatiegesprek en telefoongesprek
- Schriftelijke communicatie: schrijven van offerte-aanvraag of offerte en sollicitatiebrief
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus (zie Blackboard): richtlijnen en afspraken in verband met permanente evaluatie en aanvullend lesmateriaal voor tijdens de contacturen
-
Thematische woordenschat/Zijlstra/Intertaal/ISBN 90 545 1423 X: zelfstudie
-
Grammaire 2000/De Spiegeleer/Wolters Plantijn/ ISBN 90 301 50912: zelfstudie
-
Comme il faut/De Spiegeleer/Wolters Plantijn/ ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie en gebruik tijdens de contacturen
-
Comme convenu / Werbrouck/Acco/ISBN 90 334 5394 0: zelfstudie en gebruik tijdens de contacturen
-
Les médias dans les affaires /Clijsters/Wolters Plantijn/ISBN 90 301 7779 9: naslagwerk bij schrijven van brieven
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
14,78
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
08,21
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
08,21
|
studietijd buiten contacturen:
|
79.8
|
klokuren
|
65,52
|
Verdere toelichting:
- Verdere toelichting:
Werkcolleges en oefeningen: inoefening van terminologie en zinsstructruren om producten voor te stellen en deel te nemen aan verkoopsgesprekken, sollicitatiegesprekken en (complexe) telefoongesprekken (via woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en korte mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal) Groepswerk: simulering van een sollicitatiegesprek en verkoopsgesprek Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij klassikale (mondelinge) oefeningen, interactief oefenpakket (op CD-ROM)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente mondelinge evaluatie (80%): sollicitatiegesprek, verkoopsgesprek, telefoongesprekken. Er wordt rekening gehouden met het juiste gebruik van de aangereikte vakterminologie en met grammaticale correctheid.
- Schriftelijke opdrachten (5%): 2 brieven (ter voorbereiding van de mondelinge oefeningen).
Om de opdrachten goed te kunnen voorbereiden is het nodig hoofdstukken van de grammatica zelfstandig te herhalen (zie Blackboard). Opmerking: Verplichte aanwezigheid en deelname geldt. Elke afwezigheid dient binnen de week gewettigd te worden met een officieel attest (+ copie aan de lector). Een gewettigde afwezigheid geeft recht op een inhaaltaak. Hiervoor moet binnen de week via e-mail een aanvraag gedaan orden bij de betrokken lector.
- Schriftelijk examen van 2 uur (15%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Mondeling examen (80%): voor te bereiden opdrachten. De afspraken i.v.m. de opdrachten en de deadline voor de indiening van het schriftelijk gedeelte zullen via Blackboard bekend worden gemaakt. Schriftelijke voorbereiding van de opdrachten (5%)
- Schriftelijk examen van 2 uur (15%):meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof.
|
|
| |
|