ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office Management - 2MMA - Onderdelen - Medische vorming/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2MMA1
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 59
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Luyten Mart


 

KORTE OMSCHRIJVING

In gynaecologie wordt de anatomie en de fysiologie van het vrouwelijk geslachtsapparaat bestudeerd. Ook de pathologie komt aan bod, waarbij het verwerven van een zeer goede kennis van de specifieke terminologie beoogd wordt.
In verloskunde bestudeert men de zwangerschap, de bevalling en de periode erna, de pathologie die hierbij kan optreden, alsook de onderzoeken en ingrepen die hiermee verband houden.
In urologie komt eerst de anatomie en fysiologie van het mannelijk geslachtsapparaat aan bod en daarna de pathologie.
In de inleiding tot de endocrinologie worden de regelmechanismen van de hormonen uitgelegd omdat dit essentieel is voor de verdere studie van het hormoonstelsel en de pathologie ervan. Ook de studie van diabetes komt reeds aan bod. 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
      • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
      • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Verloskunde:
        • kennis hebben van de inhoud van  een zwangerschapsdossier
        • het belang en het verloop van  prenatale onderzoeken en prenatale diagnose-onderzoeken kunnen uitleggen +  een persoonlijke visie kunnen geven op  ethische vragen omtrent prenatale diagnose
        • kennis hebben van de verschillende fasen van de partus; kunnen uitleggen hoe deze fasen medisch kunnen opgevolgd worden en hoe deze fasen kunstmatig kunnen versneld of op gang gebracht  worden
        • de mogelijkheden kennen van obstetrische analgesie; de voor- en nadelen ervan kunnen benoemen  
        • het verloop kunnen uitleggen van de verschillende kunstverlossingen
        • de belangrijkste processen in de ontzwangering en het herstel van de vrouw tijdens de kraamperiode kunnen uitleggen
        • kunnen uitleggen hoe  borstvoeding op gang komt, hoe ze gestimuleerd kan worden en wat er dient te gebeuren wanneer de vrouw geen borstvoeding wenst te geven
        • pathologische verloskunde
        • Bij al deze onderdelen dient men de specifieke terminologie te beheersen
      • Deel gynaecologie en urologie:
        • het verband inzien tussen de hormonale veranderingen en de effecten op het vrouwelijk geslachtsapparaat;
        • voor de belangrijkste ziekten een korte beschrijving kunnen geven van het ziektebeeld en de onderzoeksmethoden met de medische termen die kenmerkend bij elke ziekte behoren;
        • minder frequent voorkomende aandoeningen bondig kunnen omschrijven met hun kenmerkende termen
      • Deel endocrinologie: het regelmechanisme van de hormonen kunnen uitleggen met het begrip "terugkoppeling"; begrijpen hoe diabetes zich ontwikkelt en het verband begrijpen met de verschijnselen; de verwikkelingen kunnen benoemen en een overzicht kunnen geven van de onderzoeken en behandelingsmogelijkheden;
        • voor de belangrijkste andere hormoonziekten een korte beschrijving kunnen geven van het ziektebeeld en de onderzoeksmethoden met de medische termen die kenmerkend bij elke ziekte horen; minder frequent voorkomende aandoeningen bondig kunnen omschrijven met hun kenmerkende termen

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      Vorige modules Medische Vorming
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      Vorige modules: kennis van de medische terminologie.
      Andere begincompetenties

      De student moet de attitude hebben om de voor hem/haar ongekende medische termen die hij/zij aantreft in de cursus of in naslagwerken, spontaan op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek.


      LEERINHOUDEN
      • Verloskunde
        • HOOFDSTUK 1: DE ZWANGERSCHAP
          • 1. Conceptie
          • 2. Diagnose van de zwangerschap
          • 3. Prenatale raadpleging
          • 4. Prenatale gymnastiek
          • 5. Prenatale diagnostiek
        • HOOFDSTUK 2: DE GEBOORTE of PARTUS
          • 1. Voorbereiding op de arbeid
          • 2. De drie fasen van de partus
          • 3. Cardiotocografie tijdens de partus
          • 4. Inleiding van de partus of inductie
          • 5. Obstetrische analgesie en anesthesie
          • 6. Kunstverlossingen
          • 7.De kraamperiode
        • HOOFDSTUK 3: PATHOLOGISCHE VERLOSKUNDE
          • 1. Liggingsafwijkingen
          • 2. Schouderdystocie
          • 3. Placenta praevia
          • 4. Solutio placentae
          • 5. Voortijdig gebroken vliezen
          • 6. Cervixinsufficiëntie
          • 7. Uterusruptuur
          • 8. Hydramnion
          • 9. Abortus of miskraam
          • 10. Intra-uteriene vruchtdood - i.u.v.d.
          • 11. Intra-uteriene groeiretardatie - i.u.g.r.
          • 12. Meerlingenzwangerschap
          • 13. Actief rhesusantagonisme
          • 14. Torchs
          • 15. Diabetes en zwangerschap
          • 16. Zwangerschapstoxicose
      • Gynecologie: structuur en functie van het vrouwelijk geslachtsapparaat;
        • onderbuikpijn, vaginitis, afwijkingen van de menstruatie, menopauze, ziekten van de borst, baarmoederhalstumoren, ovariumtumoren, myomen, baarmoederkanker, vaginatumoren
      • Urologie: structuur en functie van het mannelijke geslachtsapparaat, benigne prostaathypertrofie, prostaatkanker, prostatitis;
      • Endocrinologie: hormonale regeling; diabetes, schildklier, bijschildklieren, bijnieren, hypofyse

      STUDIEMATERIAAL
      • Syllabus van M. Luyten - Universitas
      • Syllabus van H. Cuyckens - Universitas
      • Medische Terminologie, Penning & Velthoven, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
      • Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's  Zakwoordenboek der geneeskunde, Uitgeverij Elsevier
      • Medische verslagen

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      48

       lesuren

        54,18

      practicum en oefeningen:

      4

       lesuren

        04,51

      vormen van groepsleren:

      4

       lesuren

        04,51

      studietijd buiten contacturen:

      29.6

       klokuren

        33,41

      Verdere toelichting:
      • Hoorcollege met inbegrip van onderwijsleergesprekken
      • Bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking
      • Groepsdiscussie na individuele voorbereiding 
      • Praktische oefeningen a.d.h.v. medische dossiers met bijsturing door lector (in 7de week van de module)
      • Invullen anatomische kaarten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

       

      • Schriftelijke opdracht over opgelegd thema + groepsdiscussie: 2 punten te behalen

        • groepsdiscussie over het voorbereide thema gebeurt TIJDENS DE CONTACTUREN VAN DE 7DE WEEK
        • het werk wordt onmiddellijk na de discussie afgegeven
      • Schriftelijk examen: 18 punten te behalen
        • soorten vragen: kennis- en inzichtsvragen, verklaring van termen, verbanden leggen tussen meerdere items, dictee
        • beoordelingsnormen: inhoudelijke kennis, accuraatheid, correct taalgebruik, vermogen om essentie van details te scheiden, gestructureerde opbouw van antwoorden op open vragen

       


      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       03,39

      Tweede examenperiode

      Geen schriftelijke opdracht over thema.
      Uitsluitend schriftelijk examen op 20 punten.