2 Office Management - 2MMA - Onderdelen - Medische vorming/6 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2MMAW |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Cuyckens Hugo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Gastro-enterologie, hepatobiliaire ziekten;
Aandoeningen van het bewegingsapparaat;
Medische terminologie
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF105 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkt management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunt deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten en voor de doorverwijzing. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat geen (medische) dossiers, contracten, personeels/patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid op zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
* alle gezien medische termen correct kunnen schrijven en kunnen uitleggen
* niet gezien medische termen kunnen ontleden a.d.h.v. gekende woorddelen
* de termen uit de anatomie, fysiologie en pathologie correct kunnen schrijven, kunnen verklaren en kunnen situeren in hun context
* de aangeduide leerstof gestructureerd en overzichtelijk kunnen weergeven (duidelijk uitleg geven over medische onderwerpen kan tot één van de beroepstaken behoren), zowel schriftelijk als mondeling
* de attitude bezitten om nog niet gekende termen, die men in dossiers of in de literatuur aantreft, op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek
* de attitude bezitten om medische teksten en gegevens uitsluitend op bais van objectieve kennis te benaderen
* een medisch verslag kunnen opstellen en de gebruikte medische termen begrijpen, ze correct kunnen schrijven en ze kunnen onderbrengen in de medische specialiteit waar ze bijhoren
* de student kan voor de belangrijkste ziekten een korte beschrijving geven van het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeksmethoden en maakt gebruik van de medische termen die bij die ziekte horen
* de student kan minder frekwent voorkomende aandoeningen bondig omschrijven met hun kenmerkende termen;
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
* geslaagd zijn Medische vorming/4
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Vorige modules : medische terminologie moet gekend zijn.
|
Andere begincompetenties
|
student kan tijdens een hoorcollege op een overzichtelijke manier noteren, kan hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, de student gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg en inzicht over de leerstof
|
LEERINHOUDEN
|
- Slokdarmziekten: hernia diaphragmatica, refluxoesofagitis, slokdarmkanker
- Maagziekten: ulcus pepticum, gastritis, maagcarcinoom
- Dundarmziekten: acute gastro-enteritis, malabsorptiesyndroom, darmobstructie
- Dikdarmziekten: colonpoliepen en -carcinoom, prikkelbare darmsyndroom, diverticulitis
- Inflammatoire darmziekten: ziekte van Crohn, colitis ulcerosa
- Pathologie van rectum en anus: hemorroïden, anale fissur, perianale fistel
- Leverpathologie: virale hepatitis; infectieuze en niet-infectieuze leverziekten, levercirrose, levertumoren
- Pancreasziekten: pancreatitis, pancreascarcinoom, mucoviscidose
- Galsteenlijden
- Onderzoeken van het bewegingsapparaat
- Aandoeningen van de gewrichten
- Ziekten van de botten
- Pathologie van de rug
- Aandoeningen van spieren, pezen en bindweefsel
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus H. Cuyckens - Universitas
- Medische Terminologie, Penning & Velthoven, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
- Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's Zakwoordenboek der geneeskunde, Uitgeverij Elsevier
- Medische verslagen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
25,64
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
04,27
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
67,95
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges met inbegrip van leergesprekken; leerbegeleiding en individuele feedback gebeurt tijdens de lessen, bij het begin (beantwoorden van vragen), bij het verbeteren van toetsen of aansluitend bij andere evaluatievormen
- Bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking
- Groepsdiscussie na individuele voorbereiding
- Praktische oefeningen in het geven van gezondheidsvoorlichting en -opvoeding;
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen: kennisvragen, vragen naar inzicht en verbanden; kernnis van de medische termen staat centraal;
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: idem aan eerste zittijd
|
|
| |
|