2 Office Management - 2MMA - Onderdelen - Frans : communicatie & terminologie/6 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2MMAX |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
31 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Bernad Leila
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus gaat de aandacht naar algemene en meer beroepsgerichte communicatie. Er wordt gewerkt met teksten en audiovisueel materiaal die verband houden met de medische wereld.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen. Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
- OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF328 Informatie verzamelen: Medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling.Communicatie via internet. Nieuwe medische dossiers opstarten, zorgen voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers.Zorgen voor het beheer van de dossiers met bijhorende documenten en resultaten van technische prestaties.
- OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
- OF330 Medische registratie & financiële administratie: MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunt deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten en voor de doorverwijzing. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF332 Coördinatie en leiding : Kennis van planning, reisorganisatie en reserveringen, timemanagement. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van de organisatie van het medische secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten congressen, training, workshops permanentielijsten.Voorbereiden en organiseren van reizen.
- OF334 Een wetenschappelijk congres organiseren: Het verschil in variabele en vaste kosten en weten hoe ze een budgetplan kunnen opstellen basis van aantal deelnemers en eenheidsprijzen. Ze kunnen een break ? even analyse maken en een ideaal inschrijvingsprijs berekenen. Hij/zij kan communicatie documenten bezoekers rapporten, korte planning en CRM systemen opstellen.
- OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat geen (medische) dossiers, contracten, personeels/patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF344 Loyaliteit: Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid op zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF357 Dienstverlenende ingesteldheid: Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Teksten rond specifiek medische onderwerpen vlot lezen, begrijpen, interpreteren, becommentariëren en samenvatten.
- Video’s en bijkomende literatuur over de behandelde thema’s begrijpen, interpreteren en samenvatten.
- De medische terminologie begrijpen en kunnen vertalen (F/N – N/F).
- De grammaticale onderwerpen zodanig assimileren dat ze aangewend kunnen worden in praktische zinnen die betrekking hebben op de werksfeer.
- Het bevestigen van een brief of feit per fax of e-mail.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Frans: Modules 1-2-3
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Frans: Module 5
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Toegepaste Grammatica: het uitdrukken van plaats, reden, doel, gevolg
- Algemene en Medische en algemene terminologie
- Mondelinge communicatie: simulaties van gesprekken tussen patiënt en dokter/medical management assistant, de inhoud van een medisch artikel samenvatten en presenteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus (zie Blackboard): richtlijnen en afspraken in verband met permanente evaluatie en aanvullend lesmateriaal voor tijdens de contacturen
Thematische woordenschat/Zijlstra/Intertaal/ISBN 90 545 1423 X: zelfstudie
Grammaire 2000/De Spiegeleer/Wolters Plantijn/ ISBN 90 301 50912: zelfstudie
Comme il faut/De Spiegeleer/Wolters Plantijn/ ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie en gebruik tijdens de contacturen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
lesuren
|
22,44
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
07,48
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
62.6
|
klokuren
|
66,88
|
Verdere toelichting:
- Werkcollege's en oefeningen: grammaticale en woordenschatoefeningen, korte mondelinge oefeningen: communiceren met patiënten en dokters, de inhoud van een medisch artikel samenvatten en overbrengen
- Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feed-back bij (mondelinge) oefeningen, interactief oefenpakket (op CD-ROM)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen van 2 uur bestaande uit open vragen, invuloefeningen, vertalingen, schrijfoefeningen, … (70 %)
- Mondelinge evaluatie: Tekst rond een medisch onderwerp zoeken, analyseren en de samenvatting ervan presenteren (30%). Specifiekere richtlijnen worden tijdens de les gegeven.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen van 2 uur bestaande uit open vragen, invuloefeningen, vertalingen, schrijfoefeningen, … (70 %)
- Mondelinge evaluatie: Tekst rond een medisch onderwerp zoeken, analyseren en de samenvatting ervan presenteren (30%). Specifiekere richtlijnen worden tijdens de les gegeven.
|
|
| |
|