3 Office Management - 3MAIB - Onderdelen - Duits : communicatie/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MAIP |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Duits |
Lector(en): |
Druant Gilbert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Na een korte opfrissing van Duits in 2MA - de mens leert om te vergeten - blijft de alledaagse woordenschat met zijn spraakkunst gangbaar. Maar we verbreden en verdiepen verder ons commercieel taalgebruik. Schriftelijk maar vooral mondeling (zie ook de evaluatie), dit laatste bij IB zelfs meer dan bij Sales.
Ook de thema's en de teksten gaan hier veel meer mondeling en internationaler, ze gaan echt vreemd.
Vandaar ook wat andere competenties: manieren, houdingen tegenover derden, voor een publiek optreden...
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF321 Coördineren en leidinggeven. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van het secretariaat. Coördineren van een activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten congressen, training, workshops enz. Inhoudelijke uitwerking van een event/congres en de praktische uitwerking. Organisatorisch-administratieve taken uitvoeren, delegeren, opvolgen.
- OF322 Interculturele communicatie: Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
- OF323 Een congres of event organiseren: Het verschil in variabele en vaste kosten en weten hoe ze een budgetplan kunnen opstellen basis van aantal deelnemers en eenheidsprijzen. Ze kunnen een break ? even analyse maken en een ideaal inschrijvingsprijs berekenen. Hij/zij kan communicatie documenten bezoekers rapporten, korte planning en CRM systemen opstellen.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF356 Beslissingsvermogen : Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Vooral aan de stijl, de houding en de impact van zakelijk en internationaal communiceren werken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Vorige modules
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Vorige modules.
|
Andere begincompetenties
|
Vorige modules.
|
LEERINHOUDEN
|
- Spraakkunstige bijzonderheden., met dito oefeningen
- Een hele mondelinge transactie, vanaf het eerste contact tot het afsluiten van het contract.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- 'Duitse Basisgrammatica', uitgeverij Die Keure, Brugge, 2005
- Werkboek van eigen maak met zeer doelgerichte oefeningen, o.m. een heel verkoopsgesprek uit 'Vertrag in der Tasche', Practical Business German, Dieter Herde-David Royce. Enkel nog als kopie beschikbaar;
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
10,87
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
15,22
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,35
|
studietijd buiten contacturen:
|
62
|
klokuren
|
67,39
|
Verdere toelichting:
- Steeds meer spreekmomenten, gaande van een debat tot heuse theaterstukken op de commerciële bühne.
- Tussendoor nog een bijzondere woordenschat- of spraakkunstoefening.
- Aanvullend bijzondere woordenschat, teksten, ideeën of statements uit een internationale context.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Wekelijks werk 5 punten
- Mmondeling (individueel of in groep) 10 punten
- Schriftelijk 5 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Mondeling 10 punten
- Schriftelijk 10 punten
|
|
| |
|