3 Office Management - 3MAIB - Onderdelen - Spaans : communicatie/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MAIQ |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
31 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Spaans |
Lector(en): |
Paenhuysen Kathleen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De nadruk ligt op het leren van de taal als communicatiemiddel in zakelijke situaties. Thema's die aan bod komen zijn onder andere sollicitaties, bedrijfsgeschiedenis, financiering en onderhandelingen. Er wordt aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
Bij aanvang van de cursus moet je niveau A1+ van het Europees referentiekader hebben bereikt (Spaans: basiskennis/6 en Spaans communicatie/7). De woordenschat en de taalmiddelen worden verder uitgebreid en er volgt een verdieping van de grammaticale onderwerpen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF322 Interculturele communicatie: Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan op een verstaanbare en duidelijke manier communiceren in een beroepsmatige context..
- De student kan informatie inwinnen en op vragen antwoorden.
- De student kan het gepreksthema van native speakersvolgen als duidelijk wordt gesproken.
- De student kan teksten met eenvoudige informatie begrijpen en de belangrijkste informatie halen uit mediaberichten (pers of televisie).
- De student kan eenvoudige e-mails en brieven schrijven.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Spaans: basiskennis/ 6, Spaans: communicatie /7
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Spaans: basiskennis/ 6, Spaans: communicatie /7
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
communicatieve onderwerpen:
- inlichtingen inwinnen / een bedrijf beschrijven / mening geven en onderbouwen / voorkeur uitdrukken
- solliciteren / een kennismakingsgesprek voorbereiden en uitvoeren / over het verleden spreken / iemand, iets beschrijven
- situaties en gebeurtenissen uit het verleden weergeven / over veranderingen praten / vergelijkingen formuleren
- afspraken maken / tijdstippen en volgorde weergeven / instemming uitdrukken / een alternatief voorstel doen
- zeggen wat iemand aan het doen is / beschrijven van werkzaamheden op de werkplek en productieprocessen / uitleggen hoe iets functioneert
- over toekomstige gebeurtenissen spreken / een formulier invullen / een project beschrijven / vermoedens uiten / waarschijnlijkheid uitdrukken
- adviezen, aanbevelingen, wensen en verzoeken uiten / mogelijkheden aangeven / bestellen in een restaurant / reclamecampagnes bespreken en beoordelen
grammaticale onderwerpen:
- persoonlijk voornaamwoord als lijdend en meewerkend voorwerp / bevestigende imperatief (2e persoon enkelvoud, onregelmatige vormen) / de werkwoorden parecer en interesarse
- pretérito indefinido / gebruik van de pretérito indefinido en van de pretérito perfecto
- pretérito imperfecto / gebruik van de pretérito imperfecto en van de pretérito indefinido / más de - más que / hacerse, ponerse, volverse
- pretérito pluscuamperfecto / onbepaalde voornaamwoorden / tijdsaanduidingen
- gerundio / al+ infinitivo
- futuro simple / futuro compuesto / gebruik van de futuro simple en van de futuro compuesto
- condicional simple / gebruik van de condicional simple / modale hulpwerkwoorden in de condicional
|
STUDIEMATERIAAL
|
- noodzakelijk studiemateriaal: tekstboek (+audio-cd) en werkboek Español Profesional 2, Spaans voor het bedrijfsleven, 2007, Amsterdam
- aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek NL-SP, SP-NL
Functie van het studiemateriaal: Het tekstboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeractiviteiten tijdens de les. Oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. In de bijlage van Español Profesional 2 vind je een overzicht van voorbeeldteksten bij schrijfvaardigheid (interne en externe communicatie), een werkwoordenoverzicht, een woordenlijst Spaans-Nederlands en een aantal toetsen (zelftest).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
14,80
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
14,80
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
67,23
|
Verdere toelichting:
HOOR-EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor-en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistische scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steeds een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen. Elke lesweek krijg je een op het bedrijfsleven georiënteerde opdracht. Deze opdrachten maken deel uit van je portfolio. Het portfolio maakt deel uit van de eindevaluatie.
LEERBEGELEIDING: feedback bij opdrachten in het individueel portfolio (feedback alleen indien de deadlines van de opdrachten gerespecteerd worden)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- schriftelijk examen (13pt) : open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling, meerkeuzevragen en leesoefening
- mondelinge proef (5pt) van 10 minuten met 10 minuten voorbereidingstijd, evaluatiecriteria zijn vlotheid en vormcorrectheid van de mondelinge communicatie
- portfolio (2pt) : taken en data in lesweek 1 / inlevering portfolio in lesweek 7
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- schriftelijk examen (15pt): open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling, meerkeuzevragen en leesoefening
- mondelinge proef (5pt) van 10 minuten met 10 minuten voorbereidingstijd, evaluatiecriteria zijn vlotheid en vormcorrectheid van de mondelinge communicatie
|
|
| |
|