ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Office Management - 3MAIB - Onderdelen - ICT : webapplicaties & e-commerce/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 3MAIR
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Verhaegen Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

E-commerce is de term die gebruikt wordt om het verkopen van goederen en diensten over internet te omschrijven. In de meest algemene zin kan gewoon het bouwen van een website die uw producten aanprijst al "ecommerce" worden genoemd. In de afgelopen jaren is ecommerce echter veel verder ontwikkeld dan dat.

Ecommerce bedrijven bieden nu online winkels waarin klanten duizenden producten kunnen doorkijken, een bestelling kunnen plaatsen, de gewenste verschepingsmethode kunnen kiezen en hun aankoop kunnen betalen met hun credit cards.

In dit opleidingsonderdeel bouwen we zelf een e-commerce site met behulp van Frontpage en bespreken het transactie model in een paper.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF316 Informatie verzamelen: Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties, leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken in Excel.
  • OF321 Coördineren en leidinggeven. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van het secretariaat. Coördineren van een activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten congressen, training, workshops enz. Inhoudelijke uitwerking van een event/congres en de praktische uitwerking. Organisatorisch-administratieve taken uitvoeren, delegeren, opvolgen.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
  • OF356 Beslissingsvermogen : Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Being able to develop an e-commerce page in Frontpage (group work with x people)
  • Writing a paper in which the composition of the website and the transaction model are discussed (script of the paper to be found on BB)
  • Discussing the various steps of the transaction procedure on the Internet
  • Being able to generate traffic to a site
  • Discuss how visitors can be convinced to purchase through e-commerce
  • Discuss the way to put into practice the sale by means of the Internet 
  • Discuss criteria that stimulate the repeating of visits 
  • By means of home-study acquiring knowledge of the programme Frontpage 
  • Using the programme Frontpage to build up a website
  • Working in groups (of 3 students) carrying out assignments (building a website, writing a paper and bringing forward a presentation)

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
Knowledge of MS Office products
Knowledge of English

LEERINHOUDEN
  • E-commerce & E-business
  • Click & Mortar
  • Critical elements of success
  • E-consumer and their privacy (legal component)
  • E-distribution
  • Frontpage (home study)

STUDIEMATERIAAL
  • Course with recent articles about web applications and e-commerce
  • Course Frontpage: www.playgarden.com

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

21

 lesuren

  36,21

practicum en oefeningen:

7

 lesuren

  12,07

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

29

 klokuren

  50,00

Verdere toelichting:

Open discussion between lector and students to gather information, home study  (Frontpage), working in groups


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Website: 5 marks
  • Paper: 10 marks
  • Peerevaluation 
  • In the course of week 8 (week of exams) students will defend and discuss paper and website orally: 5 marks

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,72

Tweede examenperiode
  • Website: 5 marks
  • Paper: 10 marks
  • Peerevaluation 
  • Defending orally - 5 marks