3 Office Management - 3MAIB - Onderdelen - Spaans : communicatie/10 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MAIU |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
31 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Spaans |
Lector(en): |
Paenhuysen Kathleen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De nadruk ligt op het leren van de taal als communicatiemiddel in zakelijke situaties. Thema's die aan bod komen zijn onder andere beurzen, zakenreizen, autohuur, kantoorinrichting, onderhandelingen en klachten. Er wordt aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF322 Interculturele communicatie: Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student bereikt niveau A2+ van het Europees Referentiekader.
- De student begrijpt de gesprekspartner goed en kan duidelijk en tamelijk vlot communiceren in het Spaans in een beroepsmatige context.
- De student kan een brief schrijven in het Spaans.
- De student kan de hoofdgedachte van veel programma's op radio of televisie begrijpen wanneer relatief traag en duidelijk gesproken wordt.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Spaans: basiskennis/6, Spaans: communicatie/7
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Spaans: basiskennis/6, Spaans: communicatie/7, Spaans: communicatie/9
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
communicatieve onderwerpen:
- een route uitleggen / aanwijzingen geven / klanten te woord staan / een formulier invullen
- klanten adviseren / producten beschrijven / voorstellen doen / voor-en nadelen bespreken / iets plannen
- reserveringen maken / wensen, eisen, hoop en gevoelens uiten / over mogelijkheid en noodzaak praten / gesprekken voeren met klanten op een beurs / ervaringen uitwisselen / veronderstellingen uiten / twijfel formuleren
- onderhandelen over prijzen en verkoopsvoorwaarden / hypotheses formuleren / wensen uitdrukken/ beleefde verzoeken
- een probleem omschrijven / telefonisch en schriftelijk reclameren / uitdrukkingen aan de telefoon
- resultaten bespreken / spreken over fusies en overnames
grammaticale onderwerpen:
- bevestigende imperatief / persoonlijke voornaamwoorden als lijdend en meewerkend voorwerp in één zin
- ontkennende imperatief / ontkennende imperatief + persoonlijk voornaamwoord / verschil tussen llevar - traer / perífrasis verbales
- presente de subjuntivo
- subjuntivo tegenover indicativo / perfecto de subjuntivo
- imperfecto de subjuntivo / voorwaardelijke zinnen met si
|
STUDIEMATERIAAL
|
- noodzakelijk studiemateriaal: tekstboek (+audio-cd) en werkboek Español Profesional 2, Spaans voor het bedrijfsleven, 2007, Amsterdam
- aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek SP-NL, NL-SP
Functie van het studiemateriaal: Het tekstboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeractiviteiten in de les. Oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. In de bijlage van Español Profesional 2 vind je een overzicht van voorbeeldteksten bij schrijfvaardigheid (interne en externe communicatie), een werkwoordenoverzicht, een woordenlijst Spaans-Nederlands en een aantal toetsen (zelftest).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
14,80
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
14,80
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
67,23
|
Verdere toelichting:
HOOR-EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor-en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistische scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steeds een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen. Elke lesweek krijg je een op het bedrijfsleven georiënteerde opdracht. Deze opdrachten maken deel uit van je portfolio. Het portfolio maakt deel uit van de eindevaluatie.
LEERBEGELEIDING: feedback bij opdrachten in het individueel portfolio (feedback alleen indien de deadlines van de opdrachten gerespecteerd worden)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- schriftelijk examen (12pt): open en gesloten vragen, schrijfoefening, vertaling en eventueel meerkeuzevragen en leesoefening
- mondelinge proef (6pt): 10 minuten met 10 minuten voorbereidingstijd, evaluatiecriteria zijn vlotheid en vormcorrectheid van de mondelinge communicatie
- portfolio (2pt): taken en data in lesweek 1 / inlevering portfolio in lesweek 7
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- schriftelijk examen (14pt): open en gesloten vragen, schrijfoefening, vertaling en eventueel meerkeuzevragen en leesoefening
- mondelinge proef (6pt): 10 minuten met 10 minuten voorbereidingstijd, evaluatiecriteria zijn vlotheid en vormcorrectheid van de mondelinge communicatie
|
|
| |
|