3 Office Management - 3MAS - Onderdelen - Frans : commerciële communicatie/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MASM |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Vandeurzen Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn schriftelijke en mondelinge vaardigheden en leert zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de beroepspraktijk. Hij/zij leert de Franse terminologie en zinsstructuren om websites te beschrijven en te beoordelen en om cijfermateriaal, grafieken en onderzoeksresultaten uit te leggen en te presenteren. In kleine groepjes voeren de studenten een enquête uit waarvan ze de resultaten klassikaal voorstellen. Verder stelt elke student zelfstandig een actueel dossier samen waarin hij/zij vakgerelateerde teksten analyseert en synthetiseert.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF316 Informatie verzamelen: Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties, leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken in Excel.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan deelnemen aan (alledaagse) gesprekken/discussies typisch voor het bedrijfsleven.
- De student kan websites beschrijven,vergelijken en beoordelen (doelpubliek, lay-out, sterke en zwakke punten, klantgerichtheid...)
- De student kan artikels over vakgerichte thematiek begrijpen en analyseren.
- De student kan zelfstandig de nodige informatie over een specifiek onderwerp opzoeken en cijfer- en/of beeldmateriaal onder woorden brengen.
- De student kan radio en tv-programma’s (documentaires, actualiteit etc.) volgen, begrijpen, samenvatten en becommentariëren (kritisch een eigen mening geven)
- De student kan teksten met een economische inhoud begrijpen, analyseren, samenvatten en er een persoonlijk standpunt over innemen.
- De student kan bij de voorbereiding van een presentatie informatie koppelen aan softwarepakketten zoals Word en/of Excel en deze integreren in Powerpoint.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Frans: modules 1/2/3/5/6/7
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
Algemene en economische woordenschat
-
Toegespaste grammatica: een correcte vraag stellen en uitdrukken van een doel, oorzaak, gevolg, tegenstelling en toegeving
-
Mondelinge en schriftelijke commerciële communicatie: presenteren en beoordelen van websites,
begrijpen, interpreteren en presenteren van (verkoops)cijfers, grafieken en onderzoeksresultaten
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus (zie Blackboard): richtlijnen en afspraken in verband met permanente evaluatie en aanvullend lesmateriaal voor tijdens de contacturen
-
Comme convenu/Werbrouck/Acco/ISBN 90 334 5394 0: voor gebruik tijdens de contacturen
-
Thematische woordenschat/Zijlstra/Intertaal/ISBN 90 5451 423 X: zelfstudie
-
Grammaire 2000/De Spiegeleer/Wolters Plantijn/ ISBN 90 301 50912: zelfstudie
-
Comme il faut/De Spiegeleer/Wolters Plantijn/ ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie
-
Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
16,47
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
16,47
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,71
|
studietijd buiten contacturen:
|
46
|
klokuren
|
54,12
|
Verdere toelichting:
- Werkcolleges en oefeningen: inoefening van terminologie en zinsstructruren om websites voor te stellen en verkoopscijfers en ander cijfermateriaal toe te lichten en te presenteren (via woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en korte mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal)
- Zelfstandig werk: samenstelling van een actueel dossier rond een thema dat aansluit bij het gekozen leertraject
-
Groepswerk: presentatie van een enquête en de resultaten ervan
-
Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij klassikale (mondelinge) oefeningen, interactief oefenpakket (op CD-ROM)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Permanente evaluatie (70%) (zie Blackboard voor richtlijnen):
-
Schriftelijk examen van 2 uur (30%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een niet gezien tekstdocument
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Samenstelling van een dossier rond een thema dat aansluit bij het gekozen leertraject (20%). De deadline voor de indiening van het dossier zal via Blackboard bekend worden gemaakt.
-
Mondeling examen (50%): voorstelling van enquête en resultaten
-
Schriftelijk examen van 2 uur (30%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een niet gezien tekstdocument
|
|
| |
|