3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Med. recht & deontologie: case studies/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00075 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Dijkhoffz Willeke
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vaak medisch recht en deontologie behandelt belangrijke topics op het domein van het gezondheidsrecht, die relevant kunnen zijn voor de beroepspraktijk van de student.
Zo komt de patiënrechtenwet aan bod, waarin een 7- tal patiëntenrechten besproken zullen worden. Het beroepsgeheim, abortus, beslissingen bij het levenseinde, het medisch dossier , .. zijn andere voorbeelden uit de cursus.
De leerstof zal steeds worden getoetst door het voorleggen van praktijksituaties. Ook het groepswerk heeft een praktijkgerichte inslag.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis van het beroepsgeheim en ethische aspecten van het medisch secretariaat.
- Kennis van de rechten en plichten van de persoon als patiënt en als werknemer.
- De student verwerft inzicht in de juridisch- ethische positie van de patiënt.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- Denk- en redeneervaardigheid.
- Het verwerven en verwerken van informatie.
- Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- Productieve informatieverwerking.
|
LEERINHOUDEN
|
- Studie van medische teksten, casussen , internetsites inzake deontologie,..
- Voorgaande teksten vormen een toepassing van de leerstof en vormen aanleiding tot gedachtenuitwisseling met integratie van de leerstof.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus Medische Recht
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
21,51
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
04,30
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,30
|
studietijd buiten contacturen:
|
65
|
klokuren
|
69,89
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges
- Vraag- en leergesprekken
- Biobiotheekopdrachten
- Praktische oefeningen nav de leerstof
- Groepsgespreken en groepsopdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De evaluatie gebeurt d.m.v een mondeling af te leggen eindexamen (op 3/4 van de punten), en participatie binnen het groepswerk (op 1/4 van de punten).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling examen
|
|
| |
|