3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Medische vorming/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MMAM |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Michels Nele
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vak medisch vorming omvat in module 9 de opleidingsonderdelen Neurologie en Medische Beeldvorming. In het onderdeel Neurologie wordt dieper ingegaan op de anatomie en fysiologie van de hersenen, het ruggenmerg en de perifere zenuwen, alsook de meest voorkomende neurologische aandoeningen. Het onderdeel Medische Beeldvorming omvat de verschillende technieken en onderzoeken die gebeuren in de medische beeldvorming, zoals radiografie, CT-scan, PET-scan, NMR e.d., alsook de verschillende soorten endoscopieën, de elektromyografie en het elektroencefalografie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
- OF333 Ondersteuning en hulpverlening: Een elementaire kennis van EHBO technieken is noodzakelijk. Hij/zij kan eerste hulp bij ongevallen toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht ?) registreren.
- OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat geen (medische) dossiers, contracten, personeels/patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Medische termen in het domein van de neurologie kunnen verklaren en correct kunnen schrijven, zodat de student vlot medische verslagen, brieven, vergaderverslagen, wetenschappelijke publicaties e.d kan typen.
- Neurlogische aandoeningen kunnen begrijpen vanuit de kennis van de anatomie en fysiologie van het zenuwstelsel.
- Snel informatie kunnen opzoeken over alle neurologische pathologieën, informatie geven aan artsen/patiënten over zelfhulpgroepen en andere organisaties in de gezondheidszorg.
- Aan patiënten kunnen uitlggen wat een medisch en/of medisch-technisch onderzoek inhoudt, alsook informatie kunnen geven over de voorbereiding van hetr onderzoek en de nazorg.dit zowel in het domein van de neurolgie als de medische beeldvorming.
- Eerste hulp bij ongevallen kunnen toepassen, leren gepast reageren op ongeval- en noodsituaties.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Medische terminologie en ontleding van de medische termen (module 4)
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Alle opleidingsonderdelen medische vorming in het 1ste en 2de jaar
- Anatomie en fysiologie van de bloedsomloop en de longen
- Anatomie van de wervelkolom en schedelbeenderen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De bouw van het zenuwstelsel (zenuwweefsel, hersenen en ruggenmerg).
- De productie en circulatie van het hersenvocht.
- De zenuwfysiologie.
- Het animaal vs autonoom zenuwstelsel.
- De belangrijkste neurologische aandoeningen ( CVA, TIA, coma, hersentumoren, de ziekte van Parkinson, multiple sclerose, epilepsie, migraine, dementie, ...).
- Medisch-technische onderzoeken in de neurologie.
- Voorbereiding en nazorg bij onderzoeken in de medische beeldvorming.
- Cursus EHBO.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus aangevuld met eigen notities
- medische verslagen
- zakwoordenboek der geneeskunde van Coëlho, uitgeverij Elsevier
- Blackboard
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
04,28
|
practicum en oefeningen:
|
1
|
lesuren
|
00,53
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
01,07
|
studietijd buiten contacturen:
|
171
|
klokuren
|
91,44
|
Verdere toelichting:
- Onderwijsleergesprek.
- Formatieve toetsen.
- Zelfstandig neurologisch of radiologisch verslag opvragen, analyseren en bespreken in groep (oefeningen).
- In groepjes informatie opzoeken over neurologische aandoeningen en betrokken gezondheidsorganisaties (vb MS, Parkinson) en presenteren voor de klasgroep (groepsleren).
- De studenten organiseren samen een digitale bibliotheek op blackboard en plaatsen de informatie die ze vinden in deze elecktronische leeromgeving.
- EHBO: 3 uur hoorcollege + 4 uur praktijk.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie: schriftelijke toetsen ter evaluatie van de reeds verworven kennis en correcte schrijfwijze van de medische termen + permanente mondelinge evaluatie vooral betreffende medische en medisch-technische onderzoeken ( totaal 2 punten van de 20).
- Evaluatie van de mondelinge presentaties en bespreking van het verslag.
Evaluatiecriteria: overzichtelijk, inhoudelijke gegevens, duidelijke presentatie, correct taalgebruik en opmaak in digitale leeromgeving (in totaal 3 punten van de 20).
- Eindevaluatie: schriftelijk examen met kennis- en inzichtvragen. Mogelijke soorten vragen zijn: open vragen, stellingvragen (waar/niet waar + verklaar je antwoord), meerkeuzevragen en casusvragen (totaal 15 punten van de 20).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Eindevaluatie: schriftelijk examen met kennis- en zichtsvragen. Mogelijke soorten vragen zijn: open vragen, stellingsvragen (waar/ niet waar + verklaar je antwoord), meerkeuzevragen en casusvragen (totaal 20 punten van de 20).
|
|
| |
|