ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Sociologie
  

Component behoort tot O.O.: Psychologie & Sociologie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1CM07
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 65
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gemoets Ann


 

KORTE OMSCHRIJVING
Hoe werkt de sociale realiteit? En hoe kan een wetenschap van dit domein een verhelderend licht werpen op concrete, feitelijke maatschappelijke toestanden?

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student begrijpt dat het handelen van mensen sterk sociaal bepaald is.
  • De student kent de invloed van structurerende factoren zoals gender, klasse, en etniciteit op het menselijk handelen.
  • De student kan nieuwsberichten en reclamebeelden sociologisch duiden. Hij/zij ziet in dat de sociale werkelijkheid zoals ze naar voor komt in de media daarom niet overeenkomt met de sociologische realiteit.
  • De student is vertrouwd met de basisconcepten uit de sociologie (waarden, normen, attitudes, socialisatie, sociale controle, positie, rol status, stratificatie, deviantie, institutionalisering, etnocentrisme,... ). Hij begrijpt ze en kan ze zelf ook actief gebruiken.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties

Geen


LEERINHOUDEN
  • Een afbakening van het onderzoeksterrein van de sociologie
  • Een bespreking van de methoden van de sociologie
  • Wat zijn waarden, normen en attitudes?
  • De bestudering van het Europees Waardenonderzoek
  • Wat is deviant gedrag? Sociologische verklaringen voor deviant gedrag
  • Socialisatie en sociale controle
  • Culturele verscheidenheid (jeugdsuculturen, etnische subculturen, hogere versus lagere klasse cultuur)
  • Rol, positie, status, rolattributen, statussymbolen en stereotypen
  • Sociale ongelijkheid, sociale stratificatie en sociale mobiliteit

 


STUDIEMATERIAAL
Syllabus
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

26

 lesuren

  41,67

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

34.4

 klokuren

  55,13

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

De evaluatie gebeurt op basis van twee elementen:

  • Schriftelijk examen
  • Groepspaper en groepspresentatie

De puntenverdeling: - 4 punten te behalen via de groepspaper en groepspresentatie

                               - 16 punten te behalen op het schriftelijk examen

  • Bijkomende voorwaarden:
    • Aanwezigheid op de groepsbijeekomsten is verplicht.
    • Indien de groepspaper niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores worden mathematisch opgeteld.
  • Sociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,21

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen.
  • Punten voor de groepspaper waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de volgende periode. De studenten die niet slaagden voor het groepswerk krijgen bijkomend een individuele taak ter vervanging van het groepswerk.
  • Sociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.