ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Psychologie
  

Component behoort tot O.O.: Psychologie & Sociologie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1CM08
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 41
Totaal studietijd: 65
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Camelbeke Joke


 

KORTE OMSCHRIJVING

Hoe werkt het geheugen? Hoe komt het dat wij de realiteit soms anders waarnemen dan ze is? Waarom is een eerste indruk zo moeilijk te veranderen? Hoe leren mensen nieuw gedrag aan en hoe leren we slechte gewoontes best af ? Wat is het verschil tussen een psychiater, een psycholoog en een psychotherapeut ? Is psychologie hetzelfde als mensenkennis ?

Op al deze vragen tracht de psychologie als wetenschap een antwoord te geven. Psychologie betekent letterlijk "de studie van de geest", maar moet je vanuit een modern standpunt opvatten als "de studie van het gedrag van het individu".


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan psychologische begrippen omschrijven.
  • De student verkrijgt kennis in het gedrag van zichzelf en van anderen.
  • De student kan verbanden leggen tussen de psychologische theorie en de dagelijkse werkelijkheid.
  • De student kan de bijdrage van de psychologie in andere wetenschappelijke disciplines herkennen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
Inleiding, het geheugen, de waarneming, de motivatie, de leertheorieën, groepsdynamica.
STUDIEMATERIAAL
  • Cursus en aanvullingen uit de lessen.
  • Video-opnamen

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

36

 lesuren

  38,46

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

3

 lesuren

  03,21

studietijd buiten contacturen:

52.6

 klokuren

  56,20

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen op 17 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
  • Taak psychologie exploratieweek (3 punten)
  • Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,14

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen op 20 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen. De punten voor de taak tijdens de exploratieweek tellen in de 2de examenperiode niet meer mee.
  • Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.