1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Statistiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Bronnen & Statistiek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00089 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
39 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Debandt Willy
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je zet de eerste stapjes in correlaties, tabellen, grafieken, percenten, centrum- en spreidingsmaten. In het 2e jaar groeit dit opleidingsonderdeel uit tot rasecht communicatieonderzoek.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan :
- kritisch nadenken over eigen en andere cijfermatige prodcuten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- de basisbegrippen van de beschrijvende statistiek gebruiken.
- De relevante communicatieve kenmerken van tabellen en grafieken herkennen en kritisch benaderen.
- Kritisch omgaan met aangeboden cijfermateriaal.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Eindtermen secundair onderwijs op gebied van rekenkunde.
|
LEERINHOUDEN
|
- Algemeen statistische principes
- Tabellen opstellen en lezen
- Grafieken lezen en kritisch interpreteren
- Statistische verwerking van gegevens ( gebruik van percentages, berekening en interpretatie van centrale tendensen en spreidingsmaten zoals mediaan en gemiddelde)
- Interpretatie van correlatiecoëffiiciënt
- Indexcijfers
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Geschreven curus
- Eigen notities
- Oefeningen op BlackBoard
- Grafieken
- Computerpresentaties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
17,65
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
17,65
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
05,88
|
studietijd buiten contacturen:
|
18
|
klokuren
|
52,94
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele portfolio met persartikelen (20%, waarvan 15% inhoud, 5% presentatie)
- Schriftelijk examen (80%) met
- evaluatiecriteria: de student moet aantonen dat hij de voorgelegde statistische problemen en begrippen kan
- identificeren
- begrijpen
- oplossen
- kritisch analyseren
Evaluatiecriteria portfolio (20% punten van 1ste zittijd): 1) Validiteit: twintig grafieken met een verifieerbare bron en publicatiedatum die binnen de grenzen van de opgelegde periode vallen, degelijk geïdentificeerd en kort becommentarieerd. 2) Presentatie: verzorgd, zonder taalfouten 3) Variatie: minstens vier verschillende bronnen, verschillende onderwerpen 4) Relevantie: de kritiek van de student moet terecht zijn 5) Inhoud: verzameling van tien verschillende artikelen uit de geschreven pers met statistisch materiaal dat een duidelijke fout bevat. 6) Vorm: elk artikel is op een A4-blad bevestigd (al dan niet electronisch) met een korte commentaar waarin de kwaliteiten/tekortkomingen van de grafiek worden beschreven. 7) Deadline: de portfolio wordt aan de lector overhandigd tijdens de laatste lesdag van de reeks lessen, conform de lessenplanning. Indien je afwezig bent die dag mag je toch je portfolio indienen als je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest; Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziekdag. De portfolio moet dan op het departementale secretariaat ingediend worden, op de eerste dag volgend de ziekteperiode gedekt door het attest.
Voor een portfolio dat niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0.
Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft ( we volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tem 97 van het OER)
Statistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen (100%)
- Evaluatiecriteria: idem 1ste zittijd + grafische informatie kritisch kunnen benaderen
-
Statistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|