|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je moedertaal wordt je visitekaartje: je wordt er vlot in, mondeling zowel als schriftelijk. Zakelijke teksten over allerlei algemene onderwerpen zijn geen struikelblok meer. Nauwkeurige spelling wordt even vanzelfsprekend als een hedendaagse, rijke woordenschat en soepel klinkende zinnen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een verzorgd Algemeen Nederlands hanteren, zowel schriftelijk als mondeling.
- De student kan tekstinhouden synthetiseren met een heldere weergave van de tekststructuur.
- De student kan een gestructureerd gesprek aangaan met een gevarieerde vraagstelling.
- De student kan een gestructureerde presentatie geven.
- De student kan duidelijk gestructureerde opleidingsgerichte teksten opstellen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
De student beheerst de Nederlandse taal op een minimumniveau van technisch secundair onderwijs met een sterkere talencomponent.
|
LEERINHOUDEN
|
- Lectuur van algemeen vormende teksten met uitbreiding van de woordenschat
- Syntheseoefeningen
- Ontwerpen van zakelijke teksten: theorie en oefeningen
- Uitschrijven van zakelijke teksten: theorie en oefeningen
- Presentatietechnieken, basis : theorie en oefeningen
- Interviewtechnieken, basis: theorie en oefeningen
- Herhaling van de belangrijkste spellingsregels ad hoc en via zelfstudiepakket
- Herhaling van de elementaire zinsbouw ad hoc en via zelfstudiepakket
- Herhaling van de uitspraak via zelfstudiepakket .
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Online oefeningen
- Plantijncursus
- B. Timmerman, Klink klaar. Uitspraak- en intonatiegids voor het Nederlands.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
lesuren
|
05,60
|
practicum en oefeningen:
|
33
|
lesuren
|
16,80
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
144.4
|
klokuren
|
73,52
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Als je afwezig bent op je presentatie, dan mag je die presentatie inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je de presentatie kan inhalen.
Presentatie niet of te laat, geen schriftelijke voorbereiding of te laat = 0/35
- januari : 50 punten (30 voor kennis, 20voor inzicht)
- juni : 90 punten (40 voor kennis, 50 voor inzicht)
- Portfolio: 25 punten
Geen portfolio of te laat; geen uitgeschreven opdrachten over de presentaties in portfolio=0/25
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Leerstof januari + juni : 60 punten (20 voor kennis, 40 voor inzicht)
|