|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wat is nu eigenlijk communicatie? Hoe denkt men erover? Hoe werkt ze? Welke modellen beheersen de communicatie? Hoe verloopt ze bij de verschillende massamedia en de nieuwe media zoals blogs, chatforums en Wikipedia?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft inzicht in de werking van het communicatieproces.
- De student heeft inzicht in de wetenschappelijke bevindingen rond de werking van het communicatieproces.
- De student kan zelf communicatieve situaties analyseren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van verschillende communicatievormen: interpersoonlijke communicatie, massacommunicatie, interculturele communicatie ...
- Bespreking wetenschappelijke bevindingen over werking van communicatie tussen mensen
- Analyse van het communicatieproces ondersteund door voorbeelden
- Basisintroducties in de semiotiek
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Lesnota's
- Handboek: Muylle, C. (2005). Communicatieleer. Communicatie: een eerste inkijk. Antwerpen: De Boeck.
- Forum op BB
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
04,04
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
02,02
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55,6
|
klokuren
|
93,60
|
Verdere toelichting:
De lector verwacht dat de student VOOR het hoorcollege de opgegeven pagina's zelfstandig doorneemt.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 16 punten te behalen op schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.
- 4 punten te behalen op het forum: de student moet minimaal 8 ernstige bijdragen leveren (de lector schat dat een ernstige bijdrage +/- 1 uur opzoekwerk en voorbereiding vraagt en getuigt van inhoudelijk inzicht en logisch redeneren).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- 16 punten te behalen op schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen, communicatieleer.
- 4 punten te behalen op een afzonderlijke taak ter vervanging van de forum-opdracht af te geven op de eerste dag van de tweede examenperiode.
|