|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je beschikt over een definitief verworven grammaticale kennis en een uitgebreide algemene en professionele woordenschat. Daar moet je in elke communicatieve context kunnen mee spelen: mensen toespreken, brieven schrijven, telefoneren ... .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de verworven grammaticale kennis in actief taalgebruik omzetten.
- Hij kan zich vlot uitdrukken in het Duits, zowel schriftelijk als mondeling.
- De student beheerst het vakjargon van commerciële communicatie en reclame.
- Hij kan Duitse teksten i.v.m. reclame begrijpen en samenvatten.
- Hij kan Duitse internetsites vinden en interpreteren.
- De student kan nieuwe grammaticale structuren begrijpen en toepassen.
- Hij kan vakteksten begrijpen en samenvatten.
- De student kan informatie verstrekken in het Duits over de gelezen teksten en kan deze informatie presenteren.
- De student kan relevante informatie over Duitsland opzoeken via het internet en hij kan deze info analyseren en interpreteren.
- De student kan alle verworven kennis van het eerste jaar uitbreiden en toepassen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Duits1.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Basiskennis van de Duitse grammatica en woordenschat
|
LEERINHOUDEN
|
toepassen van alle voorgaande leerdoelstellingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus
- Online materiaal
- Duitstalige media
- Woordenboek Nederlands-Duits en Duits-Nederlands
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
04,63
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
lesuren
|
06,94
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
00,46
|
studietijd buiten contacturen:
|
37,6
|
klokuren
|
87,04
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Examen woordenschat (januari): 3/20
- Test nieuwe grammatica met woordenboek (na Krokusvakantie): Konjunktiv 2, Adverbien und Konjunktionen, Substantivierte Adjektive: 2/20
- Schriftelijk examen deel 1 zonder woordenboek: 4/20
- woordenschat teksten, toetsing van de kennis over Duitsland
- Schriftelijk examen deel 2 met woordenboek: 7/20
- grammatica (zinnen vertalen N naar D), inhoudsvragen teksten, steloefening
- Mondeling examen: 4/20
- inhoud + commentaar op Duitse films ,opgelegd thema rond reclame, nadruk ligt op vlotheid en correctheid .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen deel 1 zonder woordenboek: 8/20
- woordenschat cursus, woordenschat teksten en toetsing van de kennis over Duitsland
- Schriftelijk examen deel 2 met woordenboek: 6/20
- grammatica (zinnen vertalen N naar D), inhoudsvragen teksten, steloefening
- Mondeling examen: 6/20
- inhoudsvragen teksten, inhoud en commentaar Duitse film, opgelegd thema.
|