2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Reclame 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00225 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
niet mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Polders Inge Van den Bulck Helga
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Reclame is zelden zomaar "een plaatje met een praatje". Er zit strategie achter. Men werkt met doelgroepen en doelstellingen. Men gaat op zoek naar de gevoelige snaar bij die consumenten en denkt dan na hoe de boodschap het best gebracht kan worden. Vaak combineert men een reclamecampagne met andere communicatievormen zoals direct marketing, e-communicatie, sponsoring e.d. Het is dan wel belangrijk deze communicatiemix optimaal op elkaar af te stemmen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Omschrijven van doelgroepen: Studenten kunnen mogelijk doelgroepen opgeven voor producten en merken waarvan ze de marketingachtergrond kennen.
- Formuleren van doelstellingen: Studenten kunnen mogelijke doelstellingen opgeven voor producten en merken waarvan ze de marketingachtergrond kennen (communicatiedoelstellingen afleiden uit marketingdoelstellingen).
- Het zoeken van een geschikte propositie. Studenten kunnen mogelijke positioneringen voor producten en merken formuleren. Ze doen dit op basis van informatie over de consuement (zoals de graad van betrokkenheid tegenover de aankoop, de fase in het keuzeproces).
- Ze doen dit ook op basis van informatie over de markt en de concurrentie (zoals positionering van concurrerende merken, perceptie van eigen merk, de plaats op PLC).
- Vastleggen van de marketingcommunicatiemix. Op basis van de gekozen strategie kunnen de studenten een geschikte mix van communicatie-instrumenten bepalen. Ze kennen de sterktes en beperkingen van de verschillende marketincommunicatievormen zoals DM, SP, POS, sponsoring, beurzen,... Ze weten hoe ze de consistentie in de boodschap naar de consument toe moeten respecteren.
- Het opstellen van een briefing. Studenten weten welke informatie nodig is om tot een goede briefing te komen.
- Het bepalen van het communicatiebudget. De studenten kennen de diverse budgetteringsmethodes gebruikt door adverteerders.
- Reclameonderzoek. De studenten kunnen de juiste technieken aangeven om de impact van een bepaalde campagne te meten.
- De studenten zijn vertrouwd met het reilen en het zeilen in de wereld van de marketingcommunicatie. Ze kennen o.a. de verschillende functies binnen een bureau. Ze kennen de diverse honoreringsystemen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Cursus Commerciële Communicatie 1ste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
VOLUME 1: HET RUIME KADER VAN DE MARKETINGCOMMUNICATIE
- De rol van communicatie in de marketingmix.
- Het belang van een integrale communicatievisie: integratie en synergie.
- Het budget voor marketingcommunicatie
- De werking van adviesbureaus (briefing, keuze van een bureau, afspraken met klant, honorering).
VOLUME 2: FOCUS OP HET RECLAMEPLAN
- Het belang van een gestructureerde aanpak.
- Omschrijving doelstellingen en doelgroepen.
- De betekenis van het product voor de consument.
- Hoe beslist de consument en hoe gaat hij met reclame om?
- De keuze van een geschikte propositie.
- Werkingsmodellen.
- Reclameonderzoek.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursussen: 2 volumes
- Handboek: FLOOR, K. en VAN RAAIJ, F. Marketingcommunicatie-strategie. Houten, Stenfert Kroese, 2004. 620 p.
- Reader
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
25,64
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
08,55
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
59.6
|
klokuren
|
63,68
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennisvragen, inzichtvragen/toepassingsvragen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennisvragen, inzichtvragen/toepassingsvragen.
|
|
| |
|