|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Er zijn ontzettend veel verschillende redenen waarom een consument één of ander product al dan niet koopt. Lastig dus voor bedrijven die reclame willen maken, nieuwe producten willen lanceren, of willen weten wat zij méér hebben dan hun concurrenten. Daarom pluis je in de cursus Marketing het denkproces van de consument uit. Hoe kunnen marketeers op het juiste moment, het juiste product afzetten bij de juiste doelgroep?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student denkt en handelt marktgericht.
- De student kan probleemoplossend denken over marketingvraagstukken.
- De student kan een marktverkennend onderzoek uitvoeren nl. het verzamelen van de nodige informatie i.v.m. het marktgebied en de beoogde doelgroepen, deze omschrijven en analyseren a.h.v. de verschillende segementatiecriteria. Hij/zij kent het belang van het duidelijk positioneren van een product of merk.
- De student kan het verband leggen tussen de communicatie voor een merk en het product-, distributie- en prijsbeleid van dat merk.
- Als communicatiespecialist kan hij/zij bijdragen tot relatiemarketing.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Interesse in het opvolgen van actuele marketingvraagstukken.
|
LEERINHOUDEN
|
- Concepten van marketing en marketingethiek.
- Bedrijfs-en marketingstrategie : samenwerkingsverbanden om klantrelaties op te bouwen.
- Analyse van de marketingomgeving .
- Het koopgedrag van de consument.
- Marktsegmentatie en positionering.
- Producten, diensten en merkenstrategie.
- Prijsbeleid.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: P. Kotler, G. Armstrong, Marketing, de essentie (7e editie), Pearson ed.
- Ondersteunende website met extra cases, oefenmateriaal, relevante links naar bedrijven en marketingsites, Power Point slides en online testmogelijkheden.
- Ondersteunende documenten op Blackboard.
- Overheadprojectie.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
14,96
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
04,27
|
vormen van groepsleren:
|
6
|
lesuren
|
06,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
67.6
|
klokuren
|
72,22
|
Verdere toelichting:
Concrete toepassingen voor Marketing maken deel uit van workshop 4.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen bestaande uit kennis- en inzichtsvragen. Toepassingsvragen rond actuele marketingvraagstukken (tot .20 punten).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen bestaande uit kennis- en inzichtsvragen. Toepassingsvragen rond actuele marketingvraagstukken (tot. 20 punten)
|