2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Communicatiesociologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2BC18 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
38 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Robijns Iris
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Word je asociaal als je te veel tv kijkt? Geloof je alles wat in de krant staat? Klopt het dat massamedia een ongelooflijke invloed op de samenleving hebben? Communicatiesociologie bestudeert de rol van de massamedia en de effecten die ze teweegbrengen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student dient de technieken te herkennen die schuil gaan achter de creatie van commerciële boodschappen. Niet alleen het bestuderen ervan is belangrijk maar ook de analyse kunnen maken en het zelf toepassen horen erbij. De hoorcolleges zijn een basis om tot een praktische vertaling te komen in de workshops.
- Kritische zin bijbrengen in het horen/lezen en bekijken van massacommunicatieve (commerciële) boodschappen.
- Communicatie-evoluties opvolgen en maatschappelijk kaderen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Geslaagd zijn voor cursus communicatieleer
- Geslaagd zijn voor cursus sociologie
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- Interesse hebben in media, zijn evoluties.
- Actualiteit volgen.
|
LEERINHOUDEN
|
- De verschillende elementen van het massacommunicatiemodel van Maletzke zijn het uitgangspunt. De cursus valt uiteen in 5 delen:
- De zender als massacommunicator.
- De analyse van commerciële boodschappen en dit specifiek toegepast op reclameboodschappen.
- De ontvanger-consument van die boodschappen. Hoe verwerkt de consument deze boodschappen? Hoe kunnen we die ontvanger onerzoeken? Is de ontvanger actief of passief? Hoe kan de booschap beïnvloeden om tot een bepaald effect te komen?
- Effectenstudies omterkt massacommunicatie.
- De beïnvloedende communicatie in de praktijk, waarbij de nadruk ligt op reclame. De verschillende effectenmodellen die de reclame gebruikt, worden onder de loep genomen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus
- Nota's nemen tijdens de hoorcolleges is van belang omdat er verschillende voorbeelden worden gebruikt.
- Reader = zelfstudie.
- Teksten, voorbeelden, tabellen, opdrachten die tijdens de les worden besproken (en meestal worden uitgedeeld of die de studenten zelf in de bib. kunnen vinden)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
04,04
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
02,02
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55,6
|
klokuren
|
93,60
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges.
- Groepsgesprek.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijke examen om de kennis over de inhoud van de hoorcolleges te testen met:
- een letterlijke vraag
- een verbandsvraag
- een toepassingsvraag
- een begrippenvraag
- een overzichtsvraag
- Het eindtotaal van het examen staat op 20 punten.
- De examenvragen kunnen komen uit de hoorcollegs, syllabus, zelfstudiepakket (= reader), extra aangeleverd materiaal tijdens de hoorcolleges, enkele hoofdstukken uit het handboek van Holzhauer.
- Regelmatige aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een absolute meerwaarde om de lesinhouden goed te begrijpen en een geslaagd examen af te leggen.
- Op regelmatige tijdstippen zullen de aanwezigheden gecontroleerd worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Herdoen van een gelijkaardig examen.
- Schriftelijke examen om de kennis over de inhoud van de hoorcolleges te testen met:
- een letterlijke vraag,
- een verbandsvraag,
- een toepassingsvraag,
- een begrippenvraag,
- een overzichtsvraag.
- Het eindtotaal van het examen staat op 20 punten.
- De examenvragen kunnen komen uit de hoorcolleges, syllabus, zelfstudiepakket ( = reader), extra aangeleverd materiaal tijdens de hoorcolleges, enkele hoofdstukken uit het handboek van Holzhauer.
|
|
| |
|