|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je analyseert in groepjes van vijf studenten het marketing-communicatiebeleid van een merk. Welke andere middelen worden er ingezet naast reclame? Sponsoring? Winkelcommunicatie? Promotie? ... .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De studenten kunnen de informatie en kennis vanuit hoorcolleges omzetten in praktijk . Dit gebeurt aan de hand van een opdracht die zij uitwerken in de workshop.
- De studenten kunnen een bedrijf doorlichten in alle aspecten (juridische vorm, organogram opstellen, strategie analyseren,...).
- De studenten kunnen het marketing-communicatiebeleid van een bedrijf in kaart zetten (welke verschillende instrumenten worden er gebruikt).
- De studenten begrijpen welke doelstellingen men wil realiseren en welke doelgroepen men wil bereiken.
- De student kunnen een antwoord formuleren op de vragen : wie is de zender? , wat is de boodschap?, welke zijn de media?, wat is het effect?
- De studenten kunnen kritisch omgaan met allerhande bronnen.
- De studenten kunnen kritisch omgaan met de vorderingen van de andere groepsleden.
- De studenten leren kritiek te verwerken en positief aan te wenden.
- De studenten kunnen op een beleefde maar vastberaden manier interne informatie bekomen.
- De studenten kunnen d.m.v. een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen.
- De studenten kunnen wetenschappelijk verantworod rapporteren, schriftelijk en mondeling.
- De studenten kunnen de hoofdlijnen van de verworven kennis in een vreemde taal weergeven.
- De studenten beheersen presentatietechnieken en streven naar een goede uitspraak.
- De studenten zijn in staat om op een correcte manier te communiceren per brief en e-mail.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Volledig opleidingsjaar 1 CM.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De studenten werken per klas, in groepjes van 4 à 5 studenten, rond een specifiek merk.
- Elk groepje dient de opdracht van het vak Reclame en Communicatiesociologie uit te werken aan de hand van het opgegeven merk.
- Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handleiding
- On line materiaal
- Cursusmateriaal eerste jaar
- Opdrachtenblad per vak
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
lesuren
|
06,10
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
50
|
lesuren
|
60,98
|
studietijd buiten contacturen:
|
25
|
klokuren
|
30,49
|
Verdere toelichting:
De facetten van deze workshop zijn: Reclame Communicatiepsychologie Communicatiesociologie Nederlands Engels
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Reclame 20 punten
- Communicatiepsychologie 10 punten
- Communicatiesociologie 10 punten
- Nederlands 10 punten
- Engels 10 punten
- De student moet om te slagen voor de WS 50% op het totaal halen en minstens 40% per facet.
- (voor evaluatiecriteria zie ook bundel)
Tekort van x op een facet
|
Max. totaalscore voor opl.ond.
|
1 |
Mathematisch berekende totaalscore |
2 |
Mathematisch berekende totaalscore |
3 |
7/20 |
4 |
6/20 |
5 |
5/20 |
- Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
- Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten. Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken.
- Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Indien de student niet geslaagd is voor de workshop, moet hij /zij alle facetten waarvoor hij/ zij niet geslaagd was, terug afleggen in de tweede examenperiode.
Punten voor een facet / de facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.
Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in tweede examenperiode opnieuw afgelegd.
|