|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Per sector behandelen we de massamedia structureel en beleidsmatig. In een eerste onderdeel -- gedrukte media -- gaat de aandacht naar geschreven media en media als cultuurdragers. Welk bedrijf gaat er schuil achter kranten, weekbladen, magazines? Welke (maatschappelijke) trends zijn er in die sectoren, welk beleid voert de overheid terzake?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan zich kritisch opstellen tegeover de nieuwe evoluties op gebied van media.
De student kan een overzicht geven over de huidige stand van zaken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Medialeer 1CM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
interesse voor media-actualiteit
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van de belangrijkste spelers in de Belgische media.
- Problematiek van de mediaconcentratie wordt onder de loep genomen met verwijzigen naar het buitenland.
- De relatie overheid - geschreven pers komt aan bod.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- syllabus
- kranten en tijdschriften
- reportages
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
52,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
43,34
|
Verdere toelichting:
- onderwijsleergesprek
- Concrete toepassingen van dit opleidingsonderdeel maken deel uit van de workshop 2 ( media)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met nadruk op inzichtsvragen en minder op kennisvragen: 16 punten.
- Groepswerk media-actualiteit: 4punten.
Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks , dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest . Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat , de kopie ervan aan de betrokken lector , en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eersteziektedag . Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen .
Gedrukte media is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen: 20 punten
Gedrukte media is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|