|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoeveel mensen drinken welke frisdranken? Wie surft er op het internet en waarom? Dergelijke vragen zijn het uitgangspunt van Communicatieonderzoek. Je leert er een enquête opstellen, verwerken en de resultaten ervan interpreteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is vertrouwd met de basisbegrippen van het wetenschappelijk onderzoek (populatie, steekproefkader, representativiteit, ..)
- De student is vertrouwd met de elementaire methoden en technieken van zowel kwantitatief en kwalitatief onderzoek
- De student kan de wetenschappelijke waarde van een onderzoek inschatten. Hij weet aan welke beoordelingscriteria de uitkomsten van een onderzoek moeten worden getoetst
- De student staat kritisch ten opzichte van onderzoeksgegevens.
- De student kan een eenvoudig onderzoek verwerken met SPSS.
- De student kan onderzoeksresultaten interpreteren en in duidelijke teksten weergeven.
Het is niet de bedoeling om de studenten op te leiden tot onderzoekers. Ze moeten echter wel kunnen meewerken aan onderzoek, de opdracht kunnen geven voor onderzoek,...
Dit opleidingsonderdeel werkt samen met de opleidingsonderdelen marketing en Nederlands, Engels en Frans. De theoretische inzichten worden getoetst aan de praktijk in de workshop IV.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
'statistiek' en 'communicatieleer'
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- een overzicht van de belangrijkste onderzoekstechnieken die door communicatieonderzoekers worden gebruikt
- de verschillende stappen in een onderzoeksproces
- een grondige bestudering en inoefening van de techniek van de enquête
- inhoudsanalyse: een korte introductie
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
02,35
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
01,17
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65,6
|
klokuren
|
96,19
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen: 10 punten op theorie en 10 punten op oefeningen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: 10 punten op theorie en 10 punten op oefeningen.
|