2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Foto/Video + Web |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Multimedia en informatica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00232 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
51,48 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Mermans Sandra Vlecken Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Techniek en creativiteit gaan hand in hand. Je verkent de mogelijkheden van grafische computerprogramma's, van foto- en videocamera's en van het web. Je streefdoel is immers het opmaken van een portfolio voor de workshop portfolio.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan vlot werken met een foto- en videocamera. 2. De student kan eigen foto's bewerken met Photoshop. 3. De student kan videobeelden bewerken met iMovie. 4. De student heeft oog voor de esthetische en vormelijke vereisten van het stilstaand en bewegend beeld. 5. De student kan een persoonlijke website maken en beheren met behulp van Dreamweaver. 6. De student kan een webpagina lay-outen met cellen en tabellen. 7. De student kan gebruiksgemak ('usability') toepassen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Beeldvorming & Multimedia
Vlot kunnen werken met de computer. Basishandelingen in Windows of Mac OS kunnen.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Praktische toepassing van de opgesomde specifieke doelstellingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus Digitale Fotografie
- Oefenbundel Photoshop
- Using Dreamweaver
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
39,22
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
21,57
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
19
|
klokuren
|
37,25
|
Verdere toelichting:
Inleidend hoor- en werkcollege.
Practicum en oefeningen.
Feedback op deelopdrachten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Foto&Video 10 punten - Productevaluatie eindproduct 5 punten - Praktische test Photoshop 5 punten.
Webdesign 10 punten - Permanente evaluatie, huistaken, oefeningen tijdens de les.
Om te slagen voor het vak AV technieken moet de student minstens 50 % halen in het totaal en voor elk vak minstens 50 %.
Aanwezigheid is verplicht tijdens elke les. Wie drie maal afwezig is in de lessen of andere contacten krijgt een nul voor het betrokken opleidingsonderdeel. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid. Procesbewaking is tijdens de vakantie onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.
Alle opdrachten worden zelf, eigenhandig én individueel gemaakt. Elke vaststelling van plagiaat wordt bestraft. (We volgen daarbij de procedure dia beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
Taken worden op tijd afgegeven en zijn volledig. Een taak niet, te laat, of slechts gedeeltelijk inleveren, leidt tot een nul voor het betreffende deelexamen.
Foto video & web is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Indien de student 50% haalt op het vak Multimedia Foto/Video, maar voor één van de twee onderdelen onder 50% scoort, moet hij/zij enkel dit onderdeel herwerken.
- Fotografie: Productevaluatie via eindproduct en praktische test Photoshop.
- Web: Een week voor het examen zet de student een volledig nieuwe en eigenhandig gemaakte website online, en mailt de url (het webadres) door naar koen.vlecken@plantijn.be. Op het examen krijgt de student de opdracht enkele zaken aan te passen en die aanpssingen ook online te zetten. De student hoort ervoor te zorgen dat hij in staat is vanop school (vanuit e-campus) zijn site te uploaden. De gevraagde aanpassingen zijn op basis van de website in kwestie. Er zijn maw geen vragen uit een bundeltje te trekken. Er staan géén aparte punten op de website enerzijds en het examen anderzijds. Als de student een goede website heeft maar de gevraagde aanpassingen niet kan uitvoeren, of niet online kan plaatsen, is hij/zij niet geslaagd. Voor een examen krijgt de student maximaal een half uur, dat is inclusief het krijgen van de opdracht.
Foto video & web is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|