|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Word je asociaal als je te veel tv kijkt? Geloof je alles wat in de krant staat? Klopt het dat massamedia een ongelooflijke invloed op de samenleving hebben? Communicatiesociologie bestudeert de rol van de massamedia en de effecten die ze teweegbrengen. Speciale aandacht gaat hier naar issuemanagement en de publieke opinie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent de technieken van issuemanagement.
- Hij heeft kennis van het begrip publieke opinie.
- Hij heeft inzicht in de relatie tussen pers & bedrijfsleven (PR-technieken gebruiken om media-aandacht te genereren).
- Hij heeft een duidelijk zicht op het verschil tussen issuemanagement en crisiscommunicatie.
- Dit opleidingsonderdeel werkt samen met de opleidingsonderdelen PR en voorlichting, communicatiepsychologie, communicatieonderzoek, bedrijfsbeleid, marketing, Frans en Engels. De theoretische inzichten worden getoetst aan de praktijk in de workshop IV.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Communicatieleer
- Sociologie
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- Interesse hebben in media en zijn evolutie.
- Actualiteit volgen.
- Kennis hebben van het mediaveld.
|
LEERINHOUDEN
|
- Luik 1 : Issuemanagement, publieke opinie en media-onderzoek
- Luik 2 : Effectentheorieën
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Kees van Wijk. "De Mediaexplosie: Trends en issues in massamedia". Schoonhoven, Academic Service. 2005
- Teksten/voorbeelden aangeleverd tijdens de les.
- Nota's tijdens de hoorcolleges zijn ook leerstof.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
25,64
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
12,82
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55.6
|
klokuren
|
59,40
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen op 20 punten dat bestaat uit :
- een toepassingsvraag
- een begrippenvraag
- een verbandsvraag
- een theoretische vraag.
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten, ea. te kennen.
- Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
- Op regelmatige basis zullen de aanwezigheden worden aangeduid.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen op 20 punten dat bestaat uit:
- een toepassingsvraag
- een begrippenvraag
- een verbandsvraag
- een theoretische vraag.
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten, ea. te kennen.
|