|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Techniek en creativiteit gaan hand in hand. Je verkent de mogelijkheden van grafische computerprogramma’s, van foto- en videocamera’s en van het web. Je streefdoel is immers het opmaken van een portfolio voor de workshop portfolio.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kent de vakterminologie.
De student kan zelfstandig en teamgericht aan een eindproduct werken.
De student is in staat een grafisch ontwerp kritisch te beoordelen.
De student kent de mogelijkheden van de grafische programma's Adobe Illustrator en Adobe Indesign.
De student kan met behulp van deze software een document met tekst en beeld ontwerpen dat klaar is voor druk.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Volledig opleidingsjaar 1 CM.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Enkel in combinatie met workshop 1.
|
LEERINHOUDEN
|
Praktische toepassing van de opgesomde specifieke doelstellingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Software Adobe Illustrator en Adobe Indesign.
Naslagwerken bib.
Adobe - Help online
Gerealiseerde ontwerpen tijdens de les.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
06,21
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
31,06
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38.4
|
klokuren
|
59,63
|
Verdere toelichting:
Concrete toepassingen van dit opleidingsonderdeel maken deel uit van workshop 1.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Procesevaluatie 50%
Productevaluatie 50%
Aanwezigheid is verplicht tijdens elke les.
Bij de productevaluatie wordt rekening gehouden met het proces.
Grafische technieken is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Product/opdracht 20%
Examen/test 80%
Grafische technieken opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|