|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Steeds meer bedrijven verwachten van hun werknemers dat ze met de computer kunnen werken. Logisch dus dat je één van de meest universele besturingsprogramma's, Windows, kent als je broekzak. Access en vooral Excel zitten je in de vingers. Een presentatie geef je voortaan met PowerPoint.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De studenten kunnen logische problemen uit de praktijk oplossen met excel. Vervolgens kunnen ze grafieken vanuit verwerkte en niet verwerkte gegevens maken. Verder kunnen ze gegevensbanken manipuleren in excel. Ze kunnen de opmaak toepassen in excel. Met behulp van Access kunnen ze een databasesysteem opzetten: tabellen maken, linken en eenvoudige queries maken. Verder kunnen ze een diavoorstelling met PowerPoint maken en uiteindelijk een mail-merge creëren met Word en Excel / Access.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Volledig opleidingsjaar 1 CM.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Basiskennis windows en pc.
|
LEERINHOUDEN
|
Excel
Basis Access
Powerpoint
Mail-merge
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus en eigen website.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
13,09
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
20,94
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35.4
|
klokuren
|
46,34
|
Verdere toelichting:
Geen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Openboek examen op computer : de student moet oefeningen oplossen.
Informatica is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Openboek examen op computer : de student moet oefeningen oplossen.
Informatica is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|