2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Public Relations en Voorlichting |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2PR42 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
niet mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Hye Dirk Van Looveren Ilse
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus van het tweede jaar draait volledig rond de aanpak van concrete communicatievraagstukken van bedrijven of organisaties. Wat willen we dat communicatie teweegbrengt: dat mensen de informatie krijgen die ze zoeken, of dat ze hun gedrag gaan aanpassen? En wie willen we juist bereiken: werknemers, de overheid, actiegroepen, kansarmen, de pers, sponsors? Wat gaan we dan juist vertellen? En hoe doen we dat het best? Welke media willen we gebruiken? In deze cursus bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
- CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan problemen, bedreigingen, kansen voor organisaties onderkennen en inschatten als opdracht voor een communicatieverantwoordelijke.
- Hij heeft kennis van voorlichtings- en PR-doelstellingen en van de specifieke publieksgroepen. De interne doelgroep krijgt daarbij extra aandacht.
- Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen campagneplannen opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de media, bepalen van budget en evaluatiemethodes, opstellen van een planning.
- De student kent de werking van een communicatiedienst en kent de voor- en nadelen van het inhuren van extern advies.
- Dit opleidingsonderdeel werkt samen met de opleidingsonderdelen Communicatiesociologie, communicatiepsychologie, communicatieonderzoek, bedrijfsbeleid, marketing, Frans en Engels. De theoretische inzichten worden getoetst aan de praktijk in de workshop III en IV.
- De cursus bevat twee luiken. Het luik communicatieplanning sluit aan bij workshop III. Het luik communicatiebeleid sluit aan bij workshop IV. Elk semester wordt er één luik aangesneden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
PR en Voorlichting : 1 CM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
De studenten kennen de basisterminologie inzake voorlichting, PR en bedrijfscommunicatie.
|
LEERINHOUDEN
|
- Issuemanagement: publieke opinie en onderzoek
- Ondernemingsplan, communicatieplan, campagneplan.
- De verhouding tussen externe en interne communicatie en het belang van de integratie van de communicatie.
- Functie en organisatie van communicatieadviesbureaus en communicatiediensten.
- Het toenemend belang van Interne Communicatie.
- Actualiteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus aangevuld met eigen notities.
- Powerpoint-slides
- Van Ommen, Henk en René Sterk. De PR-methode. Een inleiding in de bedrijfscommunicatie. Groningen, Wolters-Noordhoff, 1995.
- Anthonissen, Peter Frans. In de naam van de faam. Tielt, Lannoo en Academis Service, 2002.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
lesuren
|
22,44
|
practicum en oefeningen:
|
3
|
lesuren
|
03,21
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65.6
|
klokuren
|
70,09
|
Verdere toelichting:
Dit vak is gekoppeld aan WS3 en WS4.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen in twee delen, één deel in januari en één deel in juni m.b.t. de in dat semester geziene leerstof, en toegepast op een case --> op 20 punten.
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken.Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
- Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Kennis en inzicht worden getoetst in een schriftelijk examen over de gehele leerstof en toegepast op een case--- 20 ptn
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken.Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
|
|
| |
|