|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je bestudeert in groep een belangrijke organisatie uit de economische, sociale of culturele sector. De doorlichting van de organisatie omvat haar economische positie, haar marketingbeleid, haar communicatiebeleid en -boodschappen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een organisatie doorlichten met betrekking tot het algemene beleid, de algemene organisatie en specifiek de gevoerde communicatie.
- De student kan een overzicht maken van een sector: grote spelers, marktaandelen, aanverwante sectoren, enzovoort.
- De student kan door middel van mediamonitoring issues met betrekking tot de sector onderscheiden.
- De student kan bedrijfseconomische gegevens interpreteren omtrent bedrijven of instellingen.
- De student kan onderscheid maken tussen algemene beleidsmaatregelen en specifieke communicatiemaatregelen.
- De student kan een productmix opstellen.
- De student kan de randvoorwaarden die concreet in de sector meespelen, onderscheiden.
- De student kan een organogram opstellen en interpreteren.
- De student kan een mediamatrix opstellen voor de interne en externe communicatie.
- De student kan een kritische analyse maken van de gehanteerde communicatiemiddelen door middel van een vergelijkende studie.
- De student kan kritisch omgaan met allerhande bronnen.
- De student kan kritisch omgaan met de vorderingen van de andere groepsleden.
- De student leert kritiek te verwerken en positief aan te wenden.
- De student kan op een beleefde maar vastberaden manier interne informatie bekomen.
- De student kan door middel van een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen.
- De student kan wetenschappelijk verantwoord rapporteren. Schriftelijk en mondeling.
- De student kan de hoofdlijnen van de verworven kennis in een vreemde taal weergeven.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Volledig opleidingsjaar 1 CM.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
De studenten maken in groepen van 2 of 3 een wetenschappelijk verslag (15blz) van hun studie van enkele grote spelers uit een bepaalde economische, sociale of culturele sector. 3 studenten bespreken 1 bedrijf. Samen met 2 andere groepen vormen zij 1 sector. Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handleiding
Jaarverslagen van de bedrijven
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
lesuren
|
06,10
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
50
|
lesuren
|
60,98
|
studietijd buiten contacturen:
|
25
|
klokuren
|
30,49
|
Verdere toelichting:
De facetten van de workshop zijn : PR en voorlichting Communicatiesociologie Bedrijfsbeleid Marketing Nederlands Engels
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De studenten maken:
- een wetenschappelijk verslag van een bedrijf
- de studenten stellen een knipselmap samen en voeren hierop een analyse uit
- de studenten maken een samenvatting in het Engels van het wetenschappelijk verslag.
- De studenten geven een bundel met vergaderverslagen af
- PR&V 10 ptn
- Communicatiesociologie 10 tn
- Bedrijfsbeleid 10 ptn
- Marketing 10 ptn
- Nederlands 10 ptn
- Engels 10 ptn
- De student moet om te slagen voor de WS 50% op het totaal halen en minstens 40% per facet.
Tekort van x op een facet | Max. totaalscore voor opl.ond. | 1 | Mathematisch berekende totaalscore | 2 | Mathematisch berekende totaalscore | 3 | 7/20 | 4 | 6/20 | 5 | 5/20 |
- Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
- Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten. Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken.
- Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Indien de student niet geslaagd is voor de workshop, moet hij /zij alle facetten waarvoor hij/ zij niet geslaagd was, terug afleggen in de tweede examenperiode.
Punten voor een facet / de facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.
Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in tweede examenperiode opnieuw afgelegd.
|