2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Audiovisuele media |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Massamedia |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2PR51 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
39 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Herroelen Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opledingsonderdeel behandelen we de massamedia structureel en beleidsmatig. In dit tweede onderdeel -- audiovisuele media -- staan radio en televisie centraal. Lokale radio, landelijke radio, kabelradio, regionale televisie, commerciële televisie, betaaltelevisie, VTM, VRT, VT4, 4FM, Q-Music,… ze komen allemaal aan bod. We starten met de overheid, de beleidsorganen en het beleid. Nadien bespreken we de verschillende marktspelers, de publieke radio en televisie, de private radio en de private televisie. We hebben ook oog voor de distributie en de digitalisering.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent de voornaamste spelers in het Vlaamse radio en televisielandschap.
- De student kan radio en televisie als communicatiekanalen kaderen in het medialandschap.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Basiskennis Vlaamse massamedia (zie Medialeer eerste jaar)
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Belangstelling hebben voor massamedia en de media-actualiteit volgen.
|
LEERINHOUDEN
|
- Organisatie, werking en beledi van radio en televisie in Vlaanderen (België) staan centraal.
- Een korte schets van de voornaamste evolutielijnen inzake radio en televisie.
- Schets van het medialandschap met zijn variatie aan radio en televisie
- Mediabeleid: in evolutie van productie naar distributie
- De bevoegdheid radio en televisie
- De opeenvolgende ministers
- De adviesorganen
- Publieke radio en televisie: VRT
- statuut
- organisatie
- wie is wie?
- Private radio
- De moeizame weg naar een volwaardig medium
- landelijke radio
- regionale en lokale radio
- Private televisie:
- Het VTM-verhaal
- VT4 zorgt voor concurrentie
- regionale televisie
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Media-actualiteit
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
51,28
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
08,55
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16.8
|
klokuren
|
35,90
|
Verdere toelichting:
In de hoorcolleges staat kennisoverdracht centraal - interactiviteit wordt aangemoedigd.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Examen. Schriftelijk. 20 meerkeuzevragen - 20 ptn.
Foute én blanco antwoorden worden gesanctioneerd (-1/3 punt)
Audiovisuele media is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Examen. Schriftelijk. 20 meerkeuzevragen - 20 ptn. Foute én blanco antwoorden worden gesanctioneerd (-1/3 punt)
Audiovisuele media is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|