|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus legt het accent op je mondelinge taalvaardigheid. Communicatieve vaardigheden zoals telefoneren, een bedrijfspresentatie geven of deelnemen aan een discussie staan centraal. Herhaling van de grammatica en basiswoordenschat wordt tot een minimum beperkt en behoort tot het zelfstudiepakket. Je bent in staat zelfstandig een deel van de leerstof te verwerken, zoals de richtlijnen rond brieven en e-mails.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
- CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Het accent ligt op de communicatieve aspecten van de Duitse taal.
- De student kan in het Duits vrij vlot en efficiënt mondeling communiceren.
- De student kan zijn mening in het Duits formuleren en deelnemen aan een discussie.
- De student kan relevante informatie vinden in Duitstalige bronnen (gedrukte pers, internet) en hij kan deze kritisch evalueren.
- Hij kan vlot in het Duits telefoneren.
- De student kan een bedrijfspresentatie geven.
- De student kan een schriftelijke synthese opstellen m.b.v. grammatica en woordenboeken. Hij beheerst dus de basisstructuren van grammatica en syntaxis.
- De student kan een zakenbrief of e-mail volgens een typemodel opstellen.
- De student kan vakgerichte termen uit de reclamewereld begrijpen en gebruiken.
- De student kan een analyse van een reclamemerk mondeling en schriftelijk presenteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
De student kan grammatica- en woordenboeken efficiënt raadplegen. Hij is in staat zelfstandig een deel van de leerstof te verwerken.
|
LEERINHOUDEN
|
- grammatica en woordenschat
- presentatie-oefeningen
- spreekoefeningen
- zakelijke brief
- telefoneren
- vakgerichte teksten
- sollicitatie en CV
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus
- grammaticacursus uit 1CC en 2CC
- Van Dale woordenboek N/D en D/N
- internet
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
10,10
|
practicum en oefeningen:
|
56
|
lesuren
|
28,28
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
01,01
|
studietijd buiten contacturen:
|
11,6
|
klokuren
|
58,59
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 2 presentaties met schriftelijke neerslag: 8/20
- actueel artikel mondeling samenvatten: 2/20
- brief: 1/20
- schriftelijk examen: 9/20
- deel 1 zonder woordenboek: woordenschat vertalen N-D,verklaren in het Duits en synoniemen geven
- deel 2 met woordenboek: brief, telefoongesprek en steloefening over de geziene teksten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- schriftelijk examen: 12/20
- deel 1 zonder woordenboek : woordenschat vertalen N-D, verklaren in het Duits en synoniemen geven
- deel 2 met woordenboek : brief , telefoneren en steloefening
- mondeling examen: 8/20 over de geziene teksten (inhoud + woordenschat) en opgelegd thema
|