3 Communicatiemanagement - 3CC - Onderdelen - Reclame 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00237 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
33 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
niet mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bulck Helga
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
We verwachten dat je vertrouwd bent met de communicatietools en -technieken die men aanwendt bij het ontwikkelen van een creatief proces. Je leert een creatief concept naar waarde bedoordelen. Je kent de procédés die meer kracht geven aan een commerciële boodschap. Wat de uitvoering van een campagne betreft, bestaan er geen echte regels die bepalen wat een goede of slechte campagne is. Wel geven veel auteurs heel wat praktische tips onder de vorm van 'doe niet dit, maar wel dat'. Het zijn wenken in verband met taalgebruik, lay-out, typografie, fotografie enz. Je zal hiermee op kritische wijze kunnen omgaan. Tenslotte verwerf je een vakkundig inzicht in het verloop van het productieproces en zal je meer grip krijgen op specifieke drukprocédés, papiersoorten, het typische vakjargon, ... .
In een overkoepelende oefening met de andere hoofvakken zal je van A tot Z een reclamecampagne ontwerpen voor een fictief product.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
- CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent de communicatieprincipes van het creatieve proces.
- De student kan een creatief concept op zijn waarde beoordelen, d.w.z. hij kan aangeven of een bepaald concept voor een opgegeven situatie bruikbaar is.
- Hij kent de procédés die meer kracht geven aan een commerciële boodschap.
- Hij kan typische beroepsspecifieke technieken i.v.m. taalgebruik, lay-out, typografie en fotografie beoordelen en eventueel zelf toepassen.
- Hij kent de specifieke drukprocédés, papiersoorten, het typische vakjargon…
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Reclame 1
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
- Basiskennis communicatietheorieën.
- Dit opleidingsonderdeel kan alleen IN COMBINATIE met Wetgeving en deontologie van de reclame, Mediaplanning en Copywriting worden gevolgd.
|
LEERINHOUDEN
|
Creativiteit en conceptontwikkeling
- Respect voor de 'ziel' van het product
- Het concept als een tussenstap tussen propositie en uitvoering
- Gebonden creativiteit
- Geïntegreerde communicatie op verschillende niveaus
- Het creatieve proces
- Grondvormen van reclame: mededelingen, displays, associatietransfers, lesjes, drama, puur amusement, fantasie, speciale effecten
- Retoriek als middel om kracht te geven aan een boodschap
- De consument zelf aan het werk zetten: de zogenaamde 'open plekken' in de communicatie
- Het effect van humor, shockerende reclame
- 'Instant communicatie' tegenover 'communicatie in fasen'
Uitvoering
- Wat is uitvoering, wat omvat het?
- Eisen waaraan de uitvoering moet voldoen
- Reclame en beeld: lay-out, fotografie, art-work, typografie
- Copywriting: kopregels, slagzinnen, broodtekst
- Druktechnieken
- Productieproces
- De reclameboodschap aangepast in functie van de verschillende mediumtypes: radio, TV, bioscoop, affichage, magazines, kranten, web…
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus reclame:
- Module 1: conceptontwikkeling
- Module 2: Uitvoering van een campagne
- Zelfstudiemodule: drukwerkbegeleiding
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
11,67
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
12
|
lesuren
|
11,67
|
studietijd buiten contacturen:
|
69.8
|
klokuren
|
67,90
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen 30%: 1 lesuur, toepassingsvragen
- Opdracht 70%: presentatie (50%) en paper (50%)
- Voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. de scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen 30%: 1 lesuur, toepassingsvragen
- Groepswerk is tijdens de vakantie onmogelijk; daarom zal het voor de 2e examenperiode vervangen worden door een individuele opdracht. Deze opdracht staat op 70% van de punten.
- Punten voor een deelexamen waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.
- Voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. de scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
|
|
| |
|