ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3CC - Onderdelen - Evenementen en sponsoring
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30020
Academiejaar: 2007-2008
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 24
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Robijns Iris


 

KORTE OMSCHRIJVING

Evenementen zijn leuk, voor de bezoeker althans. Maar voor de organisator betekent dat een passend idee zoeken, plannen, coördineren, checklists in de gaten houden ... en ook budgetten beheren. Sponsoring leunt hier bij aan: welke organisatie wil haar naam koppelen aan je idee? Het is dus onderhandelen over een ruiloperatie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CM206 De student kan teamgericht werken.
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
    • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
    • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
    • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
    • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
    • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De studenten zijn in staat om, op basis van de aangereikte hulpmiddelen, een evenement uit te werken. Hierbij houden ze rekening met elke detail dat bij de organistaie ervan komt kijken.
    • Tevens maken ze een sponsoringdossier op, gekoppeld aan hun evenement.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Geen

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Geen
    Andere begincompetenties
    Cursus Commerciële Communicatie
    LEERINHOUDEN
    • Planning van een evenement
    • Professioneel omgaan met sponsoring
    • Duidelijke omschrijving van de opdracht waarin de aandachtspunten zijn opgesomd waaraan het eindresultaat dient te voldoen.

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus
    • Aantekeningen van gastcolleges
    • Coachsessies per groep met permanente evaluatie 

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      00,56

    practicum en oefeningen:

    20

     lesuren

      02,78

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    69,6

     klokuren

      96,67

    Verdere toelichting:
    • Gastcolleges
    • Hoorcolleges
    • Practica
    • Individuele begeleiding van specifieke opdrachten per groep
    • Aan de hand van hoorcolleges en gastcolleges uit het werkveld, wordt de student tools en andere hulpmiddelen aangereikt om zelf een evenement te kunnen organiseren. Tijdens de practica worden deze ingeoefend. Zelf dienen de studenten ook de sponsoring van hun evenementen te organiseren. Tijdens de oefensessies worden ze hierin begeleid.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Oefening op uitwerking van het evenement : (10p.) Gedetailleerde omschrijving van doelgroep, doelstelling, concept, mediaplan, budgettering, voorbereidingsdraaiboek, dagdraaiboek, lijst van potentiële sponsors,… Het werk dient blijk te geven van 'organisatie' d.w.z dat aan elk detail moet gedacht worden voor de uitvoering van het evenement (zoals badges, wcpapier, bestek, catering, verzekering, sabam, officiële aanvragen,…..) -> zie opdracht cursus.
    • Oefening over sponsoring :(8p.) Een sponsoringdossier met begeleidende brief wordt opgemaakt. Elementen van een sponsoringdossier (wie zijn we? wat doen we? Dagplanning? Motivering naar potentiële sponsors, sponsoringformules)
    • Daarnaast werken de studenten een huisstijl uit die zichtbaar is in de 2 media die ze dienen uit te werken. Deze media kunnen zijn: affiche, flyers, gadget, antwoordkaarten, programmaboekjes,…(2p.)

     

    Studenten dienen op regelmatige tijdstippen (elke week) voorlopige versies aan te leveren. Hierop krijgen ze feedback, met de bedoeling het werk in de juiste richting te sturen. Regelmatige aanwezigheid tijdens de consultatiemomenten is een must en wordt systematisch bijgehouden. Op die manier kan er een procesevaluatie gebeuren. Studenten die verkiezen om niet of zelden gebruik te maken van de input van de lector kunnen enkel geëvalueerd worden op het eindproduct. 

    Aanwezigheid tijdens gastcolleges zijn tevens verplicht

     

     


    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode

    Een gelijkaardige oefening die de student dan, alleen, dient opnieuw te maken. De evaluatie gebeurt op dezelfde manier. Maar er is geen coaching en begeleiding tijdens de zomermaanden.