|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Communicatieadviesbureaus krijgen regelmatig de opdracht om niet voor een merk of product, maar voor een concreet verkeers-, milieu- of gezondheidsprobleem een campagne uit te werken. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van een aantal strategieën en theorieën uit de voorlichtingssector en kies voor Social Profit Communicatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan ivm een probleem de omgeving en de doelgroep analyseren.
- De student kan een gedragsdeterminantenanalyse maken.
- De student kan strategische modellen voor gedragsverandering toepasen op een concreet probleem.
- De student kan dit allemaal in een campagneplan verwerken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Kennis van de basisstrategieën van communicatie.
|
LEERINHOUDEN
|
- De eigenheid van communicatie in de non-profitsector.
- Probleemanalyse (omgevingsanalyse, doelgroepanalyse, gedragsdeterminantenanalyse)
- Theorieën die interessant kunnen zijn bij het zoeken naar een strategie, boodschap en medium.
- Fundraising.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus aangevuld met eigen notities
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
lesuren
|
13,75
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
10,00
|
vormen van groepsleren:
|
29
|
lesuren
|
36,25
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
37,50
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges en werkcolleges met leergesprekken
- Zelfstudie
- Externe gastsprekers
- Groepswerk (of individueel in 2de zittijd)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Kennis en inzicht in de geziene leerstof worden getoetst in een schriftelijk examen (10 pt).
- De andere 10 punten staan op de groepsopdrachten.
De evaluatie van deze cursus gebeurt voor een deel op permanente basis gedurende de oefensessies. Aanwezigheid tijdens de lessen is dus een absolute vereiste om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Kennis en inzicht in de geziene leerstof worden getoetst in een schriftelijk examen (10 pt).
- De andere 10 punten staan op het groeps- of individueel werk in 2de zittijd
De student hermaakt alleen het onderdeel waarvoor hij niet geslaagd was in de eerste examenperiode.
|