3 Communicatiemanagement - 3CC - Onderdelen - Mediaplanning |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3BC14 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Poppe Stephaan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Welke media moet de adverteerder inschakelen voor zijn reclamecampagne? Gebruikt hij gedrukte media zoals kranten, magazines of huis-aan-huisbladen? Of verkiest hij AV-media zoals radio, TV of bioscoop. Wanneer overweegt hij te werken met affichage? Hoe belangrijk zijn de nieuwe media in het uitdragen van commerciële boodschappen? Een goed inzicht in de bereiksprofielen van de verschillende media zorgt voor een doeltreffend mediaplan.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Studenten kunnen omgaan met typische mediastatistieken (CIM-, MDB-cijfers). Berekeningen voor het gecombineerd bereik, het gecumuleerd bereik, de duplicaties, de dekkings- en profielpercentages...
- Studenten beheersen de typische begrippen uit de mediaplanning. Begrippen zoals GRP, OTS, OGB, selectiviteitsindex, ranking.
- Studenten hebben een inzicht in de belangrijkste krachtlijnen van de strategische mediaplanning. Voor een aantal concrete situaties moeten ze zinvolle voorstellen kunnen formuleren rond punten zoals: Welke doelstellingen vooropstellen voor het mediaplan? Welke accenten in het mediabudget leggen (meer gewicht aan bepaalde regio’s of categorieën gebruikers)? Welke accenten in een mediaplan leggen: nadruk op bereik (veel consumenten bereiken), op frequentie (ze intensief bereiken) of op continuïteit (ze continu bereiken)? Het concentreren van het mediabudget in slechts één mediumtype of het spreiden over meerdere mediumtypes.
- De student kan in functie van de media-objectieven een keuze maken tussen diverse mediumtypes. Wat zijn de communicatiesterktes en zwaktes van de verschillende mediumtypes: dagbladen, magazines, gratis pers, tv, radio, bioscoop, affichage, folders, internet?
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Massamedia
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Dit opleidingsonderdeel kan alleen IN COMBINATIE met Reclame2, Wetgeving en deontologie van de reclame en mediaplanning worden gevolgd.
|
LEERINHOUDEN
|
- VOLUME 1:
- Mediastudies.
- Uitgangspunten voor mediaplanning.
- Dosering van bereik, frequentie en continuïteit.
- Mediakeuze.
- Mediabuying.
- VOLUME 2:
- Het afwegen van de diverse mediumtypes
- Dagbladen als reclamemedium
- Magazines als reclamemedium
- Gratis pers als reclamemedium
- Televisie als reclamemedium
- Radio als reclamemedium
- Bioscoop als reclamemedium
- Affichage als reclamemedium
- Internet als reclamemedium
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursussen (2 volumes)
- Powerpoint
- Internet (voor CIM statistieken en mediatarieven)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
01,69
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
01,69
|
vormen van groepsleren:
|
6
|
lesuren
|
00,85
|
studietijd buiten contacturen:
|
67,6
|
klokuren
|
95,48
|
Verdere toelichting:
Geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen: 15 punten
- Facet 'Mediaplanning' in de geïntegreerde oefening in combinatie met Copywriting, Reclame2 en Wetgeving en deontologie: 5 punten.
- Voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. de scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen: 15 punten.
- Punten van het deelexamen (geïntegreerde oefening) waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde worden overgedragen naar de tweede examenperiode: 5 punten.
- Groepswerk (geïntegreerde oefening) is tijdens de vakantie onmogelijk; daarom zal het voor de 2de examenperiode vervangen worden door een individuele opdracht.
- Voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. de scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
|
|
| |
|